3. De 5 beste desktop pc’s van 2020 bekeken

De 5 beste desktop pc’s van 2020 bekeken

3
0

De desktop pc is een computer die op een vaste plaats blijft staan, welke fundamenteel verschilt van laptops en notebooks, die wel makkelijk vervoerd kunnen worden. Wat is een desktop precies, welke verschillende soorten zijn er op de markt en welke vijf modellen zijn het beste voor jou?

Wat is een desktop pc?

Desktop computers zijn modellen die in een computerbehuizing zijn gebouwd. Deze behuizing kun je op, naast of onder een bureau plaatsen. Er zijn naast deze desktop computer nog een aantal andere onderdelen vereist voor zijn werking. Dit zijn een toetsenboord, een muis en een stroomkabel, aangezien desktop pc’s geen accu hebben. Tevens is een desktop computer niet voorzien van een monitor, welke eveneens apart aangesloten moet worden via een aansluitingskabel.

Waarom kiezen voor een desktopbehuizing?

Behuizing voor je computer kan mooi geïntegreerd worden in huis, maar zorgt daarnaast ook voor bescherming en koeling van de computer. De behuizing beschermt de onderdelen van de computer, waardoor de levensduur langer zal zijn. Bepaalde technieken zorgen voor de koeling van de onderdelen, waarbij luchtverplaatsing ontstaat en bepaalde onderdelen niet oververhit raken.

Veel desktop pc’s hebben één of twee ventilatoren in de behuizing zitten. Een van deze ventilatoren zuigt de koele lucht aan en leidt dit naar de koelvinnen om de computeronderdelen te koelen. De andere ventilator is aan de achterkant van de behuizing gevestigd en blaast de warme lucht er weer uit. Het is dus belangrijk genoeg ruimte achter de behuizing te laten om de warmte te kunnen laten wegstromen.

Verschillende soorten van de desktop pc

Veel computerbehuizingen worden tegenwoordig in de vorm van een toren geleverd, wat een staande behuizing is die naast je monitor geplaatst kan worden. Deze variant kan zowel op als onder je bureau gezet worden. Binnen deze categorie zijn er verschillende maten te verkrijgen, waaronder hoge kasten van meer dan 90 centimeter en waarin dus ook veel onderdelen kwijt kunnen. Daarnaast zijn er middel varianten die veelal in winkels worden gepresenteerd en kleine torens.

Er is ook een liggende variant, waarbij je de monitor van je computer op de behuizing plaatst. Tevens zijn er andere soorten desktop computers op de markt gebracht met andere vormen van behuizing, welke bijvoorbeeld ideaal zijn voor in een woonkamer of bij een televisie.

De vijf beste desktop pc’s

Als je op zoek bent naar een goede computer om thuis of op kantoor te plaatsen en allerlei functies mee uit te voeren, kun je kiezen voor de desktop pc. Echter, welke vijf modellen zijn hierbij het beste?

(3)

COMPUGEAR Premium PA9600-8SH

COMPUGEAR komt met de beste desktop pc, welke een modern, gesloten, zwart ontwerp heeft en voor iedereen geschikt is. Het apparaat heeft een prijs van ongeveer 400 euro, waarvoor je een harde schijf van 1120 GB en een snelle SD terugkrijgt. Het apparaat is geschikt voor allerlei doeleinden, zoals dagelijkse toepassingen en het kijken van films of muziek luisteren.

Ook op zakelijk niveau biedt het een uitkomst. Je kunt het daarnaast bijvoorbeeld gebruiken voor social media, het gebruiken van het internet en email, het maken van huiswerk, films kijken, muziek luisteren en foto's bewerken. Tot slot zijn bij dit apparaat zes USB-poorten beschikbaar, is er een HDMI-aansluiting en is er een CD/DVD speler en brander aanwezig.

Deze desktop pc is de beste vanwege zijn vele specificaties en het feit dat het door allerlei doelgroepen gebruikt kan worden. Ook is het apparaat snel en stil en kun je direct aan de slag. Hier tegenover staat wel een relatief hoge prijs.

AMD Ryzen 3 3200G Budget Game Computer

Ook deze desktop pc, welke op de tweede plek is geëindigd, is uiterst geschikt voor het spelen van allerlei soorten spelletjes. De stoere behuizing maakt het ook geschikt voor echte gamers en ook hierbij is er een harde schijf van 1000 GB ingebouwd. Er zijn tevens nog allerlei upgrades uit te voeren en andere technologieën toe te voegen om de werking nog meer te personaliseren en optimaliseren.

Het grafische vermogen van deze pc is erg belangrijk, wat mogelijk gemaakt wordt door de krachtige videochip en zorgt voor een extra goede beleving van games. Het geheugen is tevens uitbreidbaar tot een maximum van 32 GB. Er zijn in totaal tien USB poorten aanwezig en een HDMI uitgang. Deze desktop pc heeft een prijs van rond de 360 euro.

Voor gamen is deze desktop uiterst geschikt en zorgt voor de beste beleving met het grootste vermogen en allerlei mogelijkheden tot uitbreiding. Het apparaat is snel en heeft ook nog een mooi design. Aan de andere kant is het niet echt geschikt voor andere doeleinden dan gamen, waardoor de prijs wat hoog is, en zijn niet alle functies voor een gamer aanwezig.

AMD Ryzen 3 3200G Budget Game Computer

In het midden is de desktop pc van ScreenON geëindigd, welke uiterst geschikt is voor fervente gamers. Er is een werkgeheugen van acht GB en een harde schijf met 1000 GB aanwezig, waardoor diverse geavanceerde games, zoals Fortnite, Minecraft en League of Legends, erop gespeeld kunnen worden. Naast gamen is het apparaat ook geschikt voor thuis of op werk gebruik.

De computer kan na een klein moment van installatie direct worden gebruikt en kan door de tijd heen ook nog upgrades ondergaan voor de beste functionaliteit.

Voor de prijs van 420 euro is een nadeel dat de desktop niet is voorzien van een DVD/CD speler of brander, een muis of een toetsenbord. Dit zijn allemaal nog additionele kosten. Daarentegen wordt de behuizing optimaal gekoeld, is het erg stil en heeft het een goede kwaliteit.

Intel NUC Mini PC | Celeron J3455 - Quad Core| 8 GB DDR3 | 240 GB SSD | Windows 10 Pro

Hierop volgend komt de mini pc van Intel NUC PC met een prijs van ongeveer 260 euro. Dit apparaatje is, zoals zijn naam al zegt, een kleinere variant van de desktop en geschikt voor een speciale doelgroep. Ondanks zijn formaat beschikt deze desktop pc ook over een werkgeheugen van acht GB en 240 GB op de harde schijf. De desktop heeft een liggende vorm en is uiterst compact, aangezien de behuizing een afmeting van elf bij elf centimeter heeft.

Windows 10 Pro is geïnstalleerd op deze desktop en door middel van het meegeleverde bevestigingsplaatje kan de mini pc aan de achterkant van het beeldscherm worden vastgemaakt. Er is voor de koeling tevens geen ventilator nodig, waardoor ook een minimale hoeveelheid geluid wordt geproduceerd. Tot slot is deze mini pc erg energiezuinig.

Naast de lage prijs zijn andere voordelen van dit model de energiezuinigheid, de compacte vorm en de lage hoeveelheid geluid. Minpunten zijn dat door de afwezigheid van een ventilator het apparaatje toch oververhit kan raken en dat niet alle functies even goed werken.

Pcman Home/Office Pc incl windows 10

Op nummer vijf staat de bescheiden desktop pc van pcman met een traditionele staande, zwarte, gesloten behuizing. Voor ongeveer 300 euro kun je het apparaat in huis halen, waarbij je kunt genieten van acht GB werkgeheugen en 240 GB op de harde schijf. Er is de mogelijkheid tot het afspelen van een DVD en de voeding bedraagt 420 Watt. Er zijn tevens zes USB 3.1-aansluitingen en vier USB 2.0-aansluitingen en een Windows 10 Pro installatie.

De desktop is geschikt voor zakelijk gebruik, maar ook thuis kun je er van alles mee. Denk hierbij aan films en series volgen op Netflix, facebook en andere social media bijhouden, spelletjes spelen, tekst verwerken en het doen van de administratie.

Het voordeel aan deze eerste desktop pc is zijn goedkope karakter, waar je veel voor terug krijgt om te gebruiken op zakelijk gebied, maar ook thuis. Het ontwerp van de desktop past overigens overal bij, waardoor het in elke kamer of ruimte geplaatst kan worden, en de computer is erg stil. Echter, een nadeel is de enigszins lange opstarttijd en voor geavanceerde games en andere zaken is de desktop minder geschikt.

Jordi Declerq Sinds jongs af aan ben ik gepassioneerd door alles wat met computers en elektronica te maken heeft. Overdag vind je mij als verkoper in een IT winkel, s'avonds kom je me dan weer tegen op World of Warcraft. Ik noem mezelf graag een echte geek en review dan ook regelmatig de laatste nieuwe gadgets