1. Home
  2. review
  3. ActiveCampaign review: wat is het en heb jij er wat aan?

ActiveCampaign review: wat is het en heb jij er wat aan?

1
0

Goede e-mailmarketing is vandaag de dag niet meer weg te denken wanneer je een bedrijf hebt. Ook overheidsdiensten maken er actief gebruik van om doelgroepen effectief te bereiken. ActiveCampaign is zo’n e-mailmarketingbedrijf.

Wat kunnen ondernemers met dit softwareprogramma? Om dat uit te zoeken is gekeken naar alle gebruiksmogelijkheden van ActiveCampaign. Ontdek meer over de voordelen en nadelen, en bepaal of ActiveCampaign iets voor je is.

Wat is ActiveCampaign?

Het Amerikaanse bedrijf ActiveCampaign heeft in zeer korte tijd ook Europa weten te veroveren. De zeer uitgebreide e-mailmarketing tool stelt ondernemers en overheden in staat om op allerlei manieren klanten aan te trekken en vast te houden. Programmeerkennis is niet nodig, want de gebruiksvriendelijke editor zet alles in de juiste vorm en kleur op de juiste plek.

Maak professionele e-mails en nieuwsbrieven, gebruik marketing automation om een grote groep mensen te bereiken en zet funnels op. ActiveCampaign heeft een groot aantal tools om een bedrijf te laten groeien. Daarnaast wordt samengewerkt met niet minder dan 350 apps. Het is ook fijn om te weten dat de Nederlandse taal volledig wordt ondersteund.

active campaign

Voor wie is ActiveCampaign bedoeld?

B2B, B2C, eenmanszaken, kleine, middelgrote en grote bedrijven. Voor elke business heeft ActiveCampaign een abonnement dat geschikt is. Om te zien of je echt wat hebt aan deze e-mailmarketing, kan je een proefversie voor veertien dagen installeren.

Ondernemers kunnen kiezen uit Lite, Plus, Professional of Enterprise. Hierbij is rekening gehouden met de doelstellingen die ondernemers voor ogen hebben. Het spreek voor zich dat bij een duurder abonnement veel meer tools worden aangeboden. Daarnaast is de prijs afhankelijk van het aantal contacten dat maximaal bereikt moet worden. Je kunt dit zelf aangeven voor je het abonnement afsluit, en tussentijds wijzigen. Non-profit organisaties krijgen van ActiveCampaign 20% korting op het afgesloten abonnement.

Een abonnement wordt afgesloten voor een maand of een jaar. Opvallend hierbij is, dat bij een jaarabonnement geen korting ten opzichte van een maandabonnement wordt gegeven.

Wat is er mogelijk met ActiveCampaign?

Met ActiveCampaign heb je een slimme tool in handen waarmee je op allerlei manieren klanten kunt aantrekken en vasthouden. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van het abonnement dat is gekozen. Zodra ActiveCampaign wordt geopend, verschijnt het dashboard. Deze geeft campagnestatistieken weer, en snelkoppelingen naar zelf gekozen functies. Binnen het programma kan je allerlei aanpassingen doen, zodat je dashboard helemaal op jouw bedrijf is toegespitst. Je hoeft dus nooit meer te zoeken naar mappen of lijsten. De features van ActiveCampaign zijn legio. We zetten er een aantal voor je op een rij.

1.Nieuwsbrieven versturen

Een nieuwsbrief is enorm belangrijk om contact te houden met bestaande en toekomstige klanten. Met de drag & drop editor van ActiveCampaign kunnen op een eenvoudige manier professionele nieuwsbrieven worden gemaakt. Zet campagnes op, maak links naar een landingspagina of plaats een enquête in de nieuwsbrief.

2. Marketing automation

Het softwareprogramma van ActiveCampaign is erop gericht om ondernemers veel werk en tijd te besparen. De automation builder zorgt ervoor dat klanten per groep regelmatig gepersonaliseerde mails ontvangen op basis van hun klikgedrag en interesses.

3.Testen van funnels

Ontdek welke pagina’s bezoekers op de website bekijken, of e-mail ontvangers de mail hebben geopend of op een link in de nieuwsbrief hebben geklikt. Aan de hand daarvan kan de ondernemer gerichte acties voor bestaande en potentiël klanten op touw zetten.

4. CRM

Abonnees van Plus, Professional of Enterprise kunnen automatisch gebruikmaken van CRM (Customer Relationship Management). CRM zorgt ervoor dat het hele verkoopproces automatisch verloopt. Het is vooral handig wanneer binnen een bedrijf met een heel verkoopteam wordt samengewerkt. Iedereen ziet in één oogopslag hoe het gaat met het proces.

5. Samenwerking met honderden apps

ActiveCampaign werkt samen met honderden apps. Het is dus heel eenvoudig om een marketingcampagne op te zetten en deze bijvoorbeeld te plaatsen op social media, zoals Facebook. Hierdoor kunnen ook klanten bereikt worden die geen nieuwsbrief ontvangen hebben. Maar ook nieuwe klanten kunnen zo kennismaken met de onderneming.

6. Organiseren van database

Met een goed georganiseerde database wordt het gericht versturen van campagnes, nieuwsbrieven en uitnodigingen een stuk eenvoudiger. Bij ActiveCampaign staan de contacten per tag op één centrale plek. Het is betrekkelijk eenvoudig om de database up to date te houden.

Wat zijn de voordelen van ActiveCampaign?

Wereldwijd maken ruim 350.000 mensen gebruik van de software van ActiveCampaign. Dat bewijst al dat dit bedrijf een grote speler is in de wereld van de e-mailmarketing. Het programma heeft dan ook een aantal voordelen voor de gebruiker. We noemen er een aantal op.

  • Prijs. ActiveCampaign is zeer gunstig geprijsd ten opzichte van andere e-mailmarketing bedrijven.
  • Veel Nederlandse specialisten. Hoewel ActiveCampaign van origine Engelstalig is, kan je met vragen ook terecht bij een van de Nederlandstalige helpdeskmedewerkers.
  • Gebruik van tags. Het is niet nodig om verschillende groepen aan te maken. ActiveCampaign maakt gebruik van tags om personen met dezelfde interesses bij elkaar te zetten.
  • CRM. Met CRM heeft een heel verkoopteam overal toegang tot de mogelijkheden binnen ActiveCampaign.
  • Gratis proefversie. Iedereen die wilt kennismaken met ActiveCampaign, kan zichzelf inschrijven voor de gratis proefversie van veertien dagen.
  • Honderden integratiemogelijkheden. ActiveCampaign werkt samen met ruim 350 apps. Hierdoor kan je jouw campagnes en andere acties vrijwel oneindig integreren.
  • Workflows. Het automatische systeem van marketing- en verkoopprocessen is zeer goed doordacht.

Wat zijn de nadelen van ActiveCampaign?

Wanneer je nog niet zo bedreven bent in het e-mailmarketing, dan kan het wat tijd kosten om alle features van ActiveCampaign goed uit te kunnen voeren. Toch loont het de moeite om je erin te verdiepen, want dankzij de vele mogelijkheden bespaar je veel tijd en geld bij het uitvoeren van marketingcampagnes. Een ander punt dat als een nadeel gezien kan worden, is dat de gratis proefversie beperkt is tot veertien dagen. Dat is vrij kort om de features goed te kunnen testen. We benoemen deze en nog een paar nadelen van ActiveCampaign.

  • Lastig voor beginners. Er zijn zoveel mogelijkheden, dat het even tijd kost om alle onderdelen goed te begrijpen.
  • Korte proefperiode. De proefversie duurt bij ActiveCampaign twee weken korter dan bij andere e-mailmarketing softwareprogramma’s.
  • Basic inschrijfformulieren. Active Campaign gebruikt voor inschrijfformulieren dezelfde templates als bij campagnes. Hierdoor zijn de mogelijkheden om een uniek formulier te maken, beperkt.
  • Lite abonnement is zeer beperkt. Het goedkoopste abonnement, de Lite versie, mist veel features die de andere abonnementen wel bieden. Deze is dus eigenlijk alleen geschikt voor de startende ondernemer met een klein bedrijf.
  • Support is Engelstalig. De helpdesk is op zich Engelstalig. Gelukkig zijn er wel veel Nederlands sprekende specialisten die je verder op weg kunnen helpen.

(1)