1. Home
  2. review
  3. Mailchimp review: waarom zou je het wel of niet gebruiken

Mailchimp review: waarom zou je het wel of niet gebruiken

1
0

Mailchimp, vrijwel iedere ondernemer heeft weleens gehoord van dit e-mailmarketing programma. Het is dan ook een van de meest bekende en gebruikte marketingtools ter wereld.

Ondernemers zijn er zich vandaag de dag terdege van bewust dat inzet van de juiste e-mailmarketing software absoluut een must is om het bedrijf succesvol te laten zijn. De vraag is natuurlijk, of Mailchimp aan alle voorwaarden voldoet om marketingdoelen te behalen. Waarom zou je deze software gebruiken? Om dat te weten te komen, is het belangrijk om te weten wat Mailchimp precies is, wat het kan en wat de voor- en nadelen zijn.

mailchimp

Wat is Mailchimp?

De oorsprong van Mailchimp ligt in Amerika, waar twee internetondernemers een bedrijf in webdesign voor grote klanten startten. Ernaast werd een e-mail service opgezet voor kleine bedrijven. Dit laatste speelde een steeds grotere rol binnen het bedrijf. Uiteindelijk groeide Mailchimp uit tot een wereldwijd alles-in-één marketingplatform.

Inmiddels kunnen ondernemers met Mailchimp veel meer dan alleen e-mails versturen naar (potentiële) klanten. In het pakket zit onder andere de mogelijkheid om digitale advertenties te plaatsen op social media en landingspagina’s te maken. Er is een marketing CRM en automation, en bovendien zijn er allerlei tools om een goede campagne op te zetten. De hoofdtaal van Mailchimp is Engels.

Voor wie is Mailchimp bedoeld?

Zowel beginners als gevorderden kunnen uit de voeten met het programma van Mailchimp. Het programma is gebruiksvriendelijk en heeft een drag & drop editor. Technische kennis is daarom niet nodig. Er is een gratis versie voor e-mailmarketing tot maximaal 2.000 contacten, waardoor iedereen op een eenvoudige manier kennis kan maken met de mogelijkheden van dit softwareprogramma.

Daarnaast zijn er de abonnementen Essentials, Standard en Premium. De mogelijkheden en het aantal te bereiken contacten zijn groter wanneer je kiest voor een van de duurdere abonnementen. Het spreekt voor zich dat het duurste abonnement de meeste features heeft. Met deze verschillende abonnementsvormen en een gratis inschrijving, is Mailchimp geschikt voor zowel eenmanszaken als kleine en middelgrote bedrijven. Bovendien is het mogelijk om e-mail credit bundels te kopen. Erg handig wanneer er slechts zo nu en dan een nieuwsbrief verstuurd moet worden.

Wat is er mogelijk met Mailchimp?

Afhankelijk van het gekozen abonnement, is er op het gebied van online marketing heel veel mogelijk met het programma van Mailchimp. In de loop der jaren zijn er steeds meer uitbreidingen toegevoegd aan de software, zodat er nu een volwaardig pakket aan tools in het programma verwerkt is.

In het hoofdmenu, het Dashboard genaamd, staan alle belangrijke features waarmee een ondernemer of marketeer aan de slag kan. De eerste optie is het aanmaken van een contactenlijst. Daarnaast kan worden gekozen voor het starten van een marketingcampagne. Tenslotte kan je als ondernemer analyses en lijsten bekijken naar aanleiding van afgesloten campagnes. We zetten de features op een rijtje.

1. Lijsten aanmaken

In Mailchimp kunnen op een gemakkelijke manier meerdere lijsten worden aangemaakt. Maak groepen op basis van interesses of klikgedrag op de website. Het is ook mogelijk om lijsten te importeren. Met aparte lijsten kunnen meer gepersonaliseerde nieuwsbrieven worden verstuurd. Hiermee wordt voorkomen dat e-mails ongezien de prullenbak in verdwijnen.

2.Formulieren aanmaken

Met formulieren is het mogelijk om nieuwe klanten te werven of automatisch nieuwe abonnees te benaderen. De aangemelde klanten komen automatisch in een van de lijsten te staan. Dit scheelt jou als ondernemer enorm veel tijd en werk. Mailchimp heeft een standaardformulier, maar deze is op allerlei manieren aan te passen.

3. Drag & drop editor

Het is niet nodig om enige technische kennis te hebben van design, want met de drag & drop editor kan de lay-out volledig worden aangepast. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld het bedrijfslogo te importeren vanuit een ander programma, zoals Photoshop. De editor past de kleuren aan, verandert de lay-out naar hoe jij hem wilt hebben en zet alles in de juiste positie.

4. Formulieren embedden

Is een formulier klaar, dan kan deze in de nieuwsbrief worden opgenomen. Mailchimp heeft hiervoor drie stijlen die je kunt gebruiken, namelijk Super Slim, Naked en Classic. Mailchimp werkt samen met ruim 250 apps, dus het is ook mogelijk om het formulier te plaatsen op bijvoorbeeld social media of een andere website.

5. Lead magnet toevoegen

Een belangrijk onderdeel van bedrijfsvoering is ervoor te zorgen dat bezoekers terugkomen. Een lead magnet is hierbij een goed hulpmiddel. Hierbij ontvangen mensen iets, of krijgen ze korting, wanneer ze zich aanmelden voor de nieuwsbrief. De lead magnet kan worden aangemaakt in PDF en vervolgens in de nieuwsbrief worden geplaatst.

6.A/B Split

Mailchimp heeft diverse sjablonen om een mooie campagne op te zetten. Er is een ruime keuze aan templates beschikbaar. Met de A/B Split optie worden twee versies van een campagne naar geselecteerde groepen gestuurd. Aan de hand van de analyse achteraf kan worden bepaald welke campagne mensen het meest aanspreekt.

Wat zijn de voordelen van Mailchimp?

Het Amerikaanse bedrijf heeft in de loop der jaren zijn sporen wel verdiend. Wereldwijd wordt dit programma door meer dan 20 miljoen bedrijven/mensen gebruikt. Daarvan gebruiken vooral de eenmanszaken en hele kleine bedrijven de gratis versie. Is de onderneming wat groter, dan wordt meer gekozen voor een van de betaalde versies. Mailchimp is razend populair. Er zijn dan ook een aantal voordelen op te noemen die hier debet aan zijn.

  • Gratis versie. Voor iedereen die kennnis wil maken met Mailchimp, maar ook voor kleine eenmanszaken is de gratis versie een uitkomst. Dit abonnement heeft al behoorlijk veel tools om klanten te werven of te behouden.
  • Gebruiksvriendelijk. De drag & drop editor van Mailchimp is gebruiksvriendelijk. Ook voor iedereen die geen kennis heeft van webdesign.
  • Statistieken. Bekijk hoeveel mensen de mail hebben geopend, bepaal met A/B Split welke nieuwsbrief het beste resultaat geeft en zie hoe vaak er geklikt is naar de website
  • Marketing automation. Gepersonaliseerde e-mails sturen naar klanten die bijvoorbeeld bijna jarig zijn of hen attenderen op producten waarvoor zij veel interesse hebben gehad.
  • Gemakkelijk implementatie. Door middel van plug-in is Mailchimp gemakkelijk te implementeren in CMS systemen zoals bijvoorbeeld WordPress.
  • E-mail credits. Het is mogelijk om e-mail bundels aan te schaffen, zonder dat er een duurder abonnement moet worden aangegaan.

Wat zijn de nadelen van Mailchimp?

Het softwareprogramma van Mailchimp is zeer uitgebreid en biedt de ondernemer veel kansen om professionele campagnes op te zetten. De vele mogelijkheden kunnen echter ook een nadeel zijn voor mensen die heel weinig verstand hebben van alle internetmogelijkheden. Deze en andere nadelen van Mailchimp op een rijtje.

  • Ingewikkeld. Voor sommigen kunnen de tools van Mailchimp te ingewikkeld zijn. Vooral het embedden van formulieren of logo’s kan problemen opleveren.
  • De prijs. Wie kiest voor de gratis versie van Mailchimp, is natuurlijk goedkoop uit. De overige abonnementen zijn echter nogal aan de prijzige kant.
  • De taal. De voertaal van Mailchimp is Engels, waardoor het meer tijd kost om uit te vinden hoe dit softwareprogramma precies werkt.

(1)