De 6 beste onderwatercamera´s toegelicht

8

Als je van (diepzee) duiken, kajakken of van andere outdoor activiteiten houdt, wil je natuurlijk die avonturen ook graag vastleggen op de gevoelige plaat. Helaas kan een gewone camera, net zoals je smartphone, niet tegen water. Een onderwatercamera daarentegen is ervoor ontworpen. Het apparaat kan tegen water, een stootje en extreme temperaturen. Zo’n onderwatercamera wordt daarom ook wel een outdoor camera genoemd. Je kunt er niet alleen foto’s en films mee maken van de wonderlijke onderwaterwereld maar een onderwatercamera is ook zeer geschikt voor andere toepassingen; van recreatief tot professioneel gebruik. Een onderwatercamera is voor behalve onderwaterfotografie dan ook een aanrader voor degene die graag trektochten door woestijnen, bergen of door de sneeuw maakt. Maar ook bijvoorbeeld voor de visser die graag wil weten waar welk soort vis zich onder water bevindt.

Welk type camera voor onderwater?

Welke onderwatercamera voor jou geschikt is heeft natuurlijk alles te maken met jouw wensen en verlangens. Bedenk vooraf daarom goed welke eisen jij stelt aan zo’n camera. Wanneer je er mee wilt gaan fotograferen of filmen onder water is het belangrijk te letten op de diepte tot waarop de onderwatercamera kan gaan

Onderwater vis camera

Vroeger wist je als visser niets van wat er zich onder water allemaal afspeelde. Dat is met de komst van de onderwatercamera’s inmiddels verleden tijd. Een onderwatercamera wordt tegenwoordig dan ook vaak gebruikt door (sport)vissers, maar ook door mensen met een vijver in de tuin die het gedrag van de vissen willen volgen. Met behulp van bijvoorbeeld de onderwater vis camera die waterdicht is tot 20 meter diep. Hiermee kun je zien waar en welk soort vis er onder water zit en of die wel of niet in het aas bijt. Dat kan ook in het donker want deze onderwatercamera geeft dankzij een lichtsensor met witte leds krijg je ook in het donker heldere beeld. De camera heeft het speelse model van een vis waarbij het gewicht en de vin zorgen voor stabilisatie in het water. Let bij de aanschaf op hoeveel meter kabel je nodig hebt.

- geen zoom
- geen wifi, bluetooth of GPS
- 12V adapter nodig

Waar moet op letten bij het kopen?

Waterdichtheid
De mate van waterdichtheid is dus afhankelijk van het doel en ligt zo tussen de drie tot 40 meter. Wanneer je alleen foto’s wilt maken, is een waterbestendigheid van drie meter vaak wel voldoende. Maar wanneer je wilt fotograferen of filmen tijdens het duiken, heb je uiteraard een hogere waterbestendigheid nodig. Je kunt ongeveer het volgende aanhouden. Wanneer je gaat duiken kun je het beste kiezen voor een camera die tot een diepte van tussen de 20 tot 40 meter kan gaan. Ga je alleen snorkelen? Hou dan 10 meter diepte aan en voor in een zwembad is drie meter diep voldoende.
Resolutie
De resolutie is belangrijk voor de kwaliteit van het beeld. Hoe meer megapixels, hoe hoger de resolutie van de foto. Het aantal megapixels moet minimaal 10 zijn.
Zoom
Ook optisch inzoomen (dichterbij halen zonder de kwaliteit van het beeld te verminderen) is belangrijk omdat je onder water niet altijd dichtbij je onderwerp kunt komen. Met digitale zoom wordt een stukje beeld uitgesneden en vergroot naar het aantal megapixels van je sensor en heb je dus meer kans op verlies van kwaliteit.
Beeldstabilisatie
Een goede beeldstabilisatie is heel belangrijk onder water want een camera stil en stabiel vasthouden in stromend water zal niet lukken.
Videofunctie
Veel van deze camera’s hebben de mogelijkheid om een video’s te maken maar omdat de nadruk bij veel van deze camera’s ligt op het maken van foto’s is de kwaliteit niet altijd even goed.
Scherm
Onderwatercamera’s hebben vaak een scherm om je foto’s te bekijken. Het voordeel is dat je niet door de zoeker hoeft te kijken. De grootte van zo’n beeldscherm hangt af van de grootte van de camera.
Vorstbestendig
Wil je de onderwatercamera als de outdoor camera gaan gebruiken op koude en onherbergzame plekken of in de sneeuw? Let er dan op dat de camera vorstbestendigheid is.
WLAN
Met behulp van de WLAN-functie kun je de onderwatercamera met je telefoon verbinden. Soms worden er ook apps aangeboden om je foto’s en video’s naar je smartphone kunt uploaden.
GPS-functie
Voor duikers vaak een onmisbare functie want zo kunnen ze exact bepalen waar en op welke diepte ze een foto gemaakt hebben maar dat heb je niet nodig als je foto’s of films wilt maken van bijvoorbeeld een strandvakantie.

Agfaphoto Realikids

Laat ook je kinderen de wondere wereld onder water verkennen. Voor leuke foto’s in en om het zwembad bestaan er waterbestendig en schokbestendig wegwerpcamera's. Wil je een wat duurzamere variant? Bekijk dan eens de Agfaphoto Realikids Deze camera heeft ook een selfiemodus zodat je jezelf in op en onder water kunt fotograferen of filmen. De camera bied je de keuze tussen vier verschillende fotoframes om je foto's een persoonlijk tintje te geven. De camera is klein en handzaam met aan de achterkant een groot scherm om je foto's en video’s te bekijken. De camera is verkrijgbaar in een roze en blauwe versie.

- waterdicht tot 10 meter
- verschillende fotoframes
- selfie-modus
- groot scherm
- klein en handzaam

SeaLife SportDiver

Foto’s en video’s onderwater maken met je eigen je iPhone of Android! Dat kan dankzij de behuizing van de SeaLife SportDiver. Op deze manier kun je foto's en video’s met je smartphone maken tot een diepte van 40 meter. Voor nog betere resultaten krijg je er een kleurcorrectiefilter bij die de natuurlijke onderwaterkleuren herstelt. Dit filter kun je onder water bevestigen en verwijderen. Daarnaast beschikt de SportDiver over een vocht- èn vacuümdrukalarm. Zo word je gewaarschuwd in het geval van lekkage of drukverlies. De behuizing is licht van gewicht, gemakkelijk vast te houden en gemakkelijk te gebruiken, zelfs met duikershandschoenen.

RICOH WG 60

De RICOH WG 60 is de wat goedkopere onderwatercamera van dit bekende merk. Het is een compacte en gebruiksvriendelijke waterdichte outdoor action camera. Licht van gewicht en toch robuust. Een buitencamera voor fotografie en film voor zowel onderwater als voor in extreme omstandigheden.

- waterdicht tot 14 meter
- schok- en valbestendig
- kan een temperatuur van min 10 verdragen
- beeldstabilisatie
- 7.2 x digitale zoom en 5x optische zoom
- 16 megapixel -sensor
- Full HD video’s

Een nadeel van de Ricoh WG-60 is dat de resolutie bij het maken van video’s wel lager is

Aquapix W3048-I Edge

De Aquapix W3048-I Edge is een goede en betaalbare optie wanneer je met onderwaterfotografie wilt gaan experimenteren. Deze camera heeft twee schermen zowel voor als achter op de camera en is daardoor uitstekend geschikt voor een selfie onderwater.

- waterdicht tot 3 meter
- stof- en schokbestendig
- 13 megapixels sensor
- 16x digitale zoom

Een nadeel van deze camera is wel dat er geen bluetooth, wifi of gps aanwezig is en dat de camera niet beschikt over beeldstabilisatie

Narvie onderwatercamera

Wanneer je niet veel eisen aan een camera stelt en je het apparaat alleen wilt gebruiken om er eenmalig een water- of outdoor activiteit mee vast te leggen, kun je een kiezen voor een goedkope wegwerp onderwatercamera zoals bijvoorbeeld de Narvie. Het apparaat kan tot drie meter onder water. Ideaal dus voor vakantiefoto’s in het zwembad. Je kunt er 24 kleurenfoto’s mee maken die later laten ontwikkelen.

- geen zoom
- beperkt aantal foto’s
- fotokwaliteit niet optimaal