3. Twinfield Review: is dit boekhoudpakket je geld waard?

Twinfield Review: is dit boekhoudpakket je geld waard?

4
0

Twinfield is al in 2001 begonnen met het introduceren van online boekhoudpakketten. Het bedrijf is dan ook marktleider in de Europese markt voor online boekhouden. Het moederbedrijf van Twinfield is Wolters Kluwer Taks & Accounting, bekend als wereldwijd marktleider. Het moederbedrijf is voornamelijk gespecialiseerd in fiscale en boekhoudkundige diensten. Twinfield heeft als doel om je te helpen bij de boekhouding, maar ook andere zaken die te maken hebben met je onderneming zoals de marketing. Het bedrijf heeft jarenlange ervaring door samenwerkingen met accountants en externe administratiekantoren en kan jou dus bijstaan met deze expertise.

twinfield

In deze review bekijken we alle features van het online boekhoudpakket, bespreken we de voor- en nadelen, checken we welke integraties er mogelijk zijn en hoe het zit met de gebruiksvriendelijkheid. Ten slotte komt de prijs aan bod, zodat jij weet of dit een verstandige investering is die jou (tijds)winst op gaat leveren. Dit boekhoudpakket richt zich met name op het MKB maar er zijn ook aparte pakketten voor de ZZP’er.

Features

Je hebt een hoop verschillende functies tot je beschikking wanneer je kiest voor dit boekhoudpakket. Zo bevat het online boekhoudpakken alle basisfunctionaliteiten, zoals een automatische bankkoppeling, inkoop, verkoop en btw-aangifte. Daarnaast onderscheid Twinfield zich door geavanceerde en innovatieve functies aan te bieden, zoals de analytics module en Vaste Activa module. Twinfield Analysis zorgt bijvoorbeeld voor een verbeterde koppeling van je boekhouding aan Excel. Hierdoor kun je in een handomdraai de financiële cijfers presenteren in strakke grafieken en diagrammen. Jij en je klant krijgen hierdoor meer inzicht in de financiële gegevens.

Dankzij de rapportage functie heb je in een oogwenk een leesbaar en actueel rapport in handen dat je gemakkelijk met anderen kunt delen. Er zijn een groot aantal standaard rapportages waar je gebruik van kunt maken, zoals de grootboekkaart, crediteurenkaart, btw-aangifte status, crediteurenkaart, de grootboekkaart, winst en verlies rekening of een overzicht van openstaande posten.

De jaarafsluiting kun je eerst in concept uitvoeren. Bij een concept jaarafsluiting is het nog mogelijk om wijzigingen aan te brengen in het afgesloten boekjaar. Na goedkeuring maak je deze met een klik op de knop definitief. Is het jaar nog niet afgesloten? Dan is het toch al mogelijk om kosten te boeken in het volgende jaar op voorwaarde dat de perioden open staan. De jaarrekening is op een aantal manieren eenvoudig te exporteren.

Voor-en nadelen

Er zitten een aantal grote voordelen aan gebruik van Twinfield Boekhouden. Allereerst is het prettig dat dit online boekhoudprogramma is ontwikkeld door financiële experts en dat het bedrijf jarenlange ervaring heeft met boekhouden. Iedere drie maanden wordt de software gecertificeerd door EDP-auditors. Vanwege de vele functies kun je efficiënt en snel werken en de software is veilig en betrouwbaar. Het enige dat je nodig hebt om gebruik te kunnen maken van alle functies en informatie is een internetverbinding.

De software biedt gigantisch veel functies, van facturatie en kredietbeheer tot projectadministratie, rapporteringen en urenregistratie. Ook zijn er veel bankkoppelingen mogelijk waardoor het eenvoudig is om automatisch af- en bijschrijvingen te verwerken in het online boekhoudpakket en zijn er diverse webshop koppelingen.

Het programma wordt niet alleen gebruikt door ZZP’ers en MKB’ers, maar ook door zelfstandige boekhouders en grote accountantskantoren. Een groot voordeel van dit uitgebreide netwerk is dat er online met de boekhouder kan worden samengewerkt. De externe boekhouder kan alle ingevoerde gegevens controleren en eventueel corrigeren terwijl de ondernemer bepaalde boekingen uitvoert.

• Veel functies
  • Veel bankkoppelingen
  • Koppeling met webshop
  • Betrouwbare en veilige software

Er zijn niet zo heel veel nadelen te vinden aan dit online boekhoudpakket. Wel is de prijs aan de hoge kant wanneer we dit vergelijken met concurrerende aanbieders. Er zijn drie verschillende pakketten ontwikkeld waarvoor je al €36,25 betaalt voor het instappakket.

Twinfield hecht veel belang aan integratie en connectiviteit. Dit stelt jou als ondernemer of als accountant namelijk in staat om beter samen te werken en gebruik te maken van diverse softwarepakketten, ieder gespecialiseerd op een eigen gebied. Dit online boekhoudpakket is dan ook eenvoudig aan andere softwareoplossingen te koppelen. Hierdoor krijg je meer grip op de totale bedrijfsvoering en kun je jouw dienstverlening richting je klanten uitbreiden. Hierdoor kun je ze van beter advies voorzien. Er zijn meer dan 300 partnerkoppelingen, waardoor Twinfield toonaangevend is op het gebied van connectiviteit.

Een belangrijke partnerkoppeling is Payt. Hiermee realiseer je een optimaal debiteurenbeheer. Het maakt het makkelijker om openstaande posten te managen en direct op te lossen via het Payt-platform. Daarnaast zijn er koppelingen mogelijk met diverse CRM-systemen waaronder het populaire Gripp. Deze bedrijfssoftware helpt kleine ondernemers onder andere bij het maken van contracten, offertes en facturen. Daarbij is Twinfield te koppelen aan document management tools, ERP, facturatie, kantoortoepassingen, kassasystemen en meer.

Door de vele mogelijkheden die dit online boekhoudpakket biedt, is het soms even zoeken naar de juiste functies en koppelingen. Gelukkig kun je altijd de hulp van een accountant inschakelen als je hulp nodig hebt. Wanneer je in de gaten hebt hoe de software werkt, is deze zeer eenvoudig in gebruik. Twinfield heeft bijvoorbeeld ook een app ontwikkeld zodat jij de financiële gegevens van je bedrijf ook onderweg kunt controleren. Handig als je veel op pad bent of veel reist voor je werk. In de app kun je ook afspraken vastzetten die je met de klant hebt opgesteld. Hier komen automatisch taken en bijbehorende deadlines uit voort. De kans op een fout wordt hierdoor een stuk kleiner.

Ook zorgt de software voor veel inzicht in de financiële situatie doordat je in een handomdraai duidelijke en eenvoudige grafieken en diagrammen genereert. De rapportages zijn hierdoor ook begrijpelijk voor mensen die normaal gesproken niet zoveel met de financiën op hebben. Twinfield biedt startende ondernemers een online boekhoudtraining aan. Tijdens deze training ga je onder begeleiding van een trainer aan de slag met het boekhoudpakket, waardoor je snel je weg vindt in de mogelijkheden. Daarnaast is het prettig dat er altijd een professional beschikbaar is die je om hulp kunt vragen en ook op de website van het bedrijf zelf kun je veel informatiebronnen vinden.

Als je momenteel een andere software gebruikt voor jouw administratie(s) kun je gebruikmaken van de overstapservice. Alle gegevens worden voor je overgezet vanuit bijvoorbeeld Excel of een ander boekhoudpakket. Het enige dat jij hiervoor hoeft te doen is het aanleveren van de gegevens. Hierdoor kun je binnen een week aan de slag met je nieuwe boekhoudpakket.

De prijs

Er zijn drie mogelijke pakketten. Het basispakket kost €36,25 per maand. Hiermee kunnen ondernemers een standaard boekhouding voeren. Een voordeel ten opzichte van andere boekhoudpakketten die een stuk goedkoper zijn, is dat hier een gratis meekijkfunctie bij zit waarbij een boekhouder met je mee kan kijken. Wil je ook facturen kunnen verzenden? Dan ben je al genoodzaakt om je abonnement een upgrade te geven tot het tweede pakket. Dit boekhoudpakket heet MKB en kost je €51,50 per maand. Als je meer functionaliteiten nodig hebt kies je voor het compleetste pakket voor €77,50 per maand. Dit pakket biedt een aantal extra functionaliteiten, zoals het bijhouden van een urenadministratie en werken met vreemde valuta.

Vraag jij je af of dit boekhoudpakket de hogere prijs waard is? Vanwege de vele voordelen en integraties kan Twinfield Boekhouden zijn hoge prijs zeker waard zijn, maar vaak is het prettig om hier achter te komen voordat je een prijzig abonnement af sluit. Gelukkig biedt het bedrijf een gratis proefabonnement, waarbij je 30 dagen lang de software kosteloos uit kunt proberen. Als starter krijg je zo een duidelijk beeld met betrekking tot de mogelijkheden die het pakket biedt en kom je er achter of dit een oplossing is voor de boekhouding en administratie van jouw onderneming.

(4)