3. Rompslomp review: de gids tot dit online boekhoudpakket

Rompslomp review: de gids tot dit online boekhoudpakket

1
0

Rompslomp is een online boekhoudpakket dat is ontwikkeld door jonge ondernemers. Bij het opstarten van hun eigen bedrijf werden ze geconfronteerd met gigantisch veel papierwerk en waren er wel een paar digitale alternatieven, maar deze waren verre van gebruiksvriendelijk. Hierdoor was het bijhouden van de boekhouding erg tijdrovend. Dat wil je als ondernemer natuurlijk niet hebben, want jij wilt je richten op datgene waar jij goed in bent. Om meer tijd over te houden voor hun core business is Rompslomp.nl ontwikkeld. Dit online boekhoudprogramma is gericht op freelancers en zzp’ers en heeft als doel om het bijhouden van de administratie zo eenvoudig en aangenaam mogelijk te maken.

rompslomp

In deze review bespreken we het online boekhoudpakket, de features, de voor- en nadelen van de software, de mogelijke integraties en de gebruiksvriendelijkheid van het systeem. Ook de prijs komt aan bod. Lees snel verder om er achter te komen of Rompslomp jou kan helpen bij het op orde houden van jouw administratie.

Rompslomp Features

Allereerst kiezen veel kleine ondernemers voor dit online boekhoudpakket omdat ze gratis en onbeperkt facturen en offertes op kunnen stellen. Dit doe je gemakkelijk in je eigen huisstijl en je kunt de factuur of offerte direct als PDF naar jouw opdrachtgever mailen. Daarnaast is het gemakkelijk om per factuur automatisch bij te houden of deze betaald is en heb je ook de mogelijkheid om periodieke facturen te verzenden. Offertes laat je digitaal ondertekenen en facturen kunnen direct via iDeal betaald worden. Zo bespaar jij veel tijd en moeite.

Ook heb je inzicht in alle belangrijke cijfers. Hierdoor biedt Rompslomp een complete oplossing voor je boekhouding, zonder dat jij zelf gevorderde boekhoudkennis nodig hebt. De functionaliteiten zijn geautomatiseerd, zodat jij tijd bespaard en de kans stukken kleiner wordt dat je fouten maakt. Zo bekijk je onder andere je winst- en verliesrekening online, wordt de balans automatisch opgemaakt, krijg je een praktisch btw-overzicht voor je btw-aangifte en zijn er rapportages voor inzicht in jouw financiën. Met de automatische bankkoppeling zorg je ervoor dat af- en bijschrijvingen direct in het boekhoudpakket geïmporteerd worden. Ook is het mogelijk om banktransacties handmatig te importeren. Boek investeringen en afschrijvingen in, registreer je stortingen, onttrekkingen en eigen vermogen en houdt eenvoudig een administratie bij voor alle voorraad en producten.

Je kunt zowel in de browser als in de app werken, waardoor je altijd inzicht hebt in jouw administratie. Je kunt natuurlijk ook samenwerken met een boekhouder, maar deze heeft in dit geval meer een adviserende en controlerende functie. Een groot voordeel van zelf de boekhouding doen is dat je altijd op de hoogte bent van jouw actuele financiële situatie. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan.

Voor-en nadelen

Rompslomp heeft als grote voordelen dat het programma erg overzichtelijk is en veel gebruiksgemak biedt. Hierdoor is het boekhoudprogramma toegankelijk voor ondernemers vanuit allerlei verschillende achtergronden. Alle benodigde functies kun je vinden in het boekhoudmenu. Ga bijvoorbeeld naar facturen, uitgaven of urenregistratie om deze gegevens direct te verwerken. Voor freelancers is urenregistratie een erg handige functie omdat je zo precies bijhoudt hoeveel uur je kwijt bent aan een opdracht. Dit kan je vervolgens direct omzetten in een factuur. Ook raak je nooit meer bonnetjes kwijt doordat Rompslomp over een digitale schoenendoos beschikt. Neem een foto van je bonnetjes met je telefoon en stop deze via de app of Dropbox direct in de virtuele schoenendoos.

Naast urenregistratie is kilometerregistratie ook een prettige functie. Rij je veel zakelijke kilometers die je op wilt nemen op je facturen? Dan kun je dit via het boekhoudpakket direct bijhouden en factureren. Facturen en offertes zijn zeer eenvoudig op te maken in je eigen huisstijl en je kunt deze direct vanaf Rompslomp.nl verzenden. Alle klantgegevens zijn in een handomdraai terug te vinden door de koppeling met de Kamer van Koophandel. Alle facturen worden direct in jouw boekhouding verwerkt. Hierdoor heb je een praktisch BTW-overzicht voor de BTW-aangifte en staat je de omzet van de facturen op de balans en winst- en verliesrekening.

• Overzichtelijk
  • Gebruiksgemak
  • Urenregistratie
  • Kilometerregistratie
  • Offertes en facturen in eigen huisstijl

Dan de nadelen van het boekhoudprogramma. Er zijn er niet heel veel te vinden maar toch kan Rompslomp op een aantal puntjes nog wel verbeteren. Zo is de helpdesk bijvoorbeeld niet al te snel en moet je soms een dag wachten voordat je een antwoord krijgt op je vraag. Ook wordt er online niet echt antwoord gegeven op algemene boekhoudkundige vragen maar voornamelijk op vragen omtrent het gebruik van de software. Een ander nadeel is dat het niet mogelijk is om facturen per post te versturen. Periodiek factureren en incasso’s verzenden is alleen mogelijk bij een premium-account.

• Langzame helpdesk
  • Geen factuur per post verzenden
  • Periodiek factureren alleen mogelijk met premium-account

Er zijn een aantal integraties mogelijk die jou het leven makkelijker maken. Zo kun je met de automatische bankkoppeling automatisch banktransacties importeren vanuit alle Nederlandse banken. Hierdoor is je administratie altijd up to date en zie je in een oogwenk of jouw facturen betaald zijn. Ook is het mogelijk om je bankmutaties te importeren.

Een belangrijke integratie is die tussen Rompslomp en Simple-Simon. Met Simple-Simon kun je gemakkelijk en snel werkbonnen aanmaken en beheren. Je maakt een werkbon aan in Simple-Simon en wijst deze toe aan een collega in het veld. Buitendienstmedewerkers kunnen vervolgens hun reis- en werkuren registreren evenals gebruikte artikelen. De kosten kunnen dankzij een koppeling met het online boekhoudpakket ook direct verwerkt worden in de boekhouding.

Een groot voordeel van Rompslomp is dat het zelf heel veel features aanbiedt, waardoor het niet perse nodig is om hier een integratie voor te maken met een extern programma. Zo kun je onder andere gebruikmaken van het Rompslomp-CRM systeem, de urenregistratie en kilometerregistratie.

De focus van de ontwikkelaar van dit boekhoudpakket ligt op gebruiksvriendelijkheid. We hebben hier dan ook hoge verwachtingen van en zijn blij om te melden dat de gebruiksvriendelijkheid voldoet aan onze verwachtingen. Rompslomp.nl is geoptimaliseerd voor de behoeften van zzp’ers en freelancers. De functies zijn niet ingewikkelder gemaakt dan nodig is en makkelijk te vinden door het strakke design van de website en de app.

Bij het inloggen valt het uitgebreide dashboard direct op. Deze bevat alle KPI’s die je als kleine ondernemer nodig hebt en regelmatig wilt checken. Ook zie je wat jouw huidige resultaten zijn en de complete balans en resultatenrekening. Het is mogelijk om een uitgebreide introductie te volgen, zodat je kennis kunt maken met alle features en mogelijkheden. Het boekhoudprogramma heeft een modus opgezet waarmee je iedere functie kunt ontdekken. Klik op ‘Leer Rompslomp kennen’ om functie voor functie een uitgebreide uitleg te krijgen. Dit is zeker geen overbodige luxe als je alles uit het boekhoudpakket wilt halen.

Heb jij niet zoveel met cijfers? Dan kun je diverse overzichtelijke rapportages opvragen waarin jouw resultaat visueel wordt gepresenteerd.

De prijs

Je hebt de keuze uit vier verschillende pakketten: Gratis, Plus, Pro en Premium. De eerste 30 dagen mag je het boekhoudsysteem gratis uitproberen. Je krijgt dan toegang tot alle Pro-functionaliteiten. Besluit je om niet verder te gaan? Dan wordt jouw account automatisch omgezet in het Gratis-pakket. Het Plus-pakket kost €5,- per maand en het Pro-pakket €15 per maand. Dit is een stuk goedkoper dan de prijs voor veel andere online boekhoudprogramma’s. Voor een Premium-pakket betaal je €25,- per maand.

Als je in één keer voor het hele jaar betaald, krijg je de eerste twee maanden gratis. Dit komt neer op een korting van 16%! Daarnaast kun je de kosten voor een boekhoudpakket altijd aftrekken van je omzet. Je hoeft hier dus geen inkomensbelasting over te betalen. De btw die je betaalt vraag je terug tijdens je btw-aangifte. Door gebruik te maken van een online boekhoudpakket hoef je niet bang te zijn dat je geld laat liggen.

Met het gratis pakket kan je onbeperkt facturen en offertes aanmaken in je eigen huisstijl. Wil je deze direct via e-mail kunnen versturen? Dan moet je voor een betaald pakket kiezen, zoals het Plus-pakket. In dit pakket wordt de tool om uren te registeren ook aangeboden en boek je eenvoudig uitgaven in. Wij raden aan om voor Pro of Premium te gaan. Met pro maak je gebruik van alle mogelijkheden dat het online boekhoudpakket biedt, zoals een winst en verliesrekening, een btw-overzicht, balans en het importeren van bankmutaties. Als je periodiek facturen wilt verzenden is Premium de beste keuze.

(1)