3. Osfinancials Review: Voor-en nadelen van dit boekhoudpakket

Osfinancials Review: Voor-en nadelen van dit boekhoudpakket

1
0
logo osfinancials

Als het gaat om boekhoudprogramma’s, dan kan er gesteld worden dat er zeer veel programma’s zijn waar je uit kunt kiezen. Elk programma heeft weer andere voordelen en nadelen. Je hebt bijvoorbeeld boekhoudprogramma’s die totaal niet gebruiksvriendelijk zijn

voor beginners, maar wel ideaal voor ervaren accountants die bijvoorbeeld met klanten werken. Klanten die een zeer grote administratie hebben en omwille van die reden zeer veel functies nodig hebben. Er zijn dus verschillende boekhoudprogramma’s en daarom is het voor jou als ondernemer belangrijk om te kijken welke het best bij je past.

In dit artikel reviewen wij het boekhoudprogramma Osfinancials. Dit is een boekhoudprogramma dat al lang actief is op de markt. Het is om meerdere redenen een bijzonder boekhoudprogramma. In deze review gaan we verschillende aspecten van het boekhoudprogramma behandelen. Allereerst bespreken we de kenmerken van Osfinancials, vervolgens de voordelen en nadelen. Daarnaast de integraties waar je gebruik van kunt maken. Vervolgens de gebruiksvriendelijkheid en de prijs. Op die manier weet je alles over dit boekhoudprogramma en kun je nagaan of het bij je past, of juist niet.

Kenmerken

Hieronder bespreken we kort de verschillende belangrijke kenmerken van Osfinancials. We hebben het dan echt over de kenmerken die sprekend zijn voor dit boekhoudprogramma. Want er zijn natuurlijk zeer veel boekhoudprogramma’s die voorzien zijn van dezelfde kenmerken.

• Zeer uitgebreid

Een belangrijk kenmerk van dit boekhoudprogramma is dat het heel erg uitgebreid is. En daarmee wordt bedoeld dat het nog veel uitgebreider is dan de meeste boekhoudprogramma’s op de markt. Welnu, mensen denken misschien dat dit een voordeel is, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd het geval te zijn. Het punt is namelijk dat het dan ook onoverzichtelijk kan worden en je veel boekhoudervaring nodig hebt, om een beetje wegwijs te worden met dit programma. Maar de voordelen en nadelen bespreken we later. Het is eigenlijk te uitgebreid om aan te geven wat het zoal omvat, maar dit boekhoudprogramma heeft zeer veel basisfuncties. Denk daarbij aan journaalinvoer, grootboeken, projectmanagement, artikelen invoeren en ga zo maar verder.

• Geschikt voor administratiekantoren

Een belangrijk punt is dat veel administratiekantoren gebruikmaken van dit boekhoudpakket. Dit komt vanwege de vele functies die het heeft. Een administratiekantoor heeft een groot boekhoudpakket nodig, omdat deze natuurlijk passend moet zijn voor allerlei verschillende administraties. Ben jij bijvoorbeeld een zeer kleine ondernemer, dan heb jij al deze administratie niet nodig, maar op een administratiekantoor komen natuurlijk veel verschillende klanten af. En deze moeten allemaal worden bediend. Dit zorgt er dus ook voor dat dit programma zeer populair is bij verschillende administratiekantoren. Het wordt echter wat minder gebruikt door startende ondernemers, omdat het programma best ingewikkeld kan zijn. Zeker als je nog nul ervaring hebt met boekhouden en de kennis daaromtrent.

• Administratiekantoren kunnen korting krijgen

Er is een speciale plugin-pagina bij OS financials, waardoor het boekhoudprogramma geschikt wordt voor administratiekantoren en er allerlei verschillende functies zijn waar je dan van kunt profiteren. Als administratiekantoor kun je daar dan korting op krijgen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Voor meer informatie over die verschillende voorwaarden, adviseren wij je om naar de officiële website van Osfinancials te gaan. Daar wordt daar namelijk veel meer informatie over gegeven.

• Plugins

Een belangrijk kenmerk is dat het basisboekhoudpakket in principe gratis is. Je kunt dan al profiteren van zeer veel functies, maar we leven natuurlijk in een digitaal tijdperk dat zich snel aan het ontwikkelen is. Dit betekent dat je soms aanvullende functies nodig hebt. Daarom is Osfinancials voorzien van zeer veel verschillende plugins. Voor deze plugins moet je dan apart geld betalen. Het is dus een gehele andere wijze van werken dan bij de gemiddelde boekhoudprogramma’s. Bij het gemiddelde boekhoudprogramma sluit je bijvoorbeeld een abonnement af voor een jaar.

Je kunt dan gebruikmaken van alle mogelijkheden. Daarnaast heb je ook verschillende boekhoudprogramma’s alwaar je verschillende abonnementen kunt afsluiten. Hoe uitgebreider het abonnement, hoe meer mogelijkheden je dan hebt. Daarnaast zijn er ook boekhoudprogramma’s die bijvoorbeeld een gratis functie aanbieden, maar ook een betaalde versie met aanvullende functies. Maar dit pakket kiest dus voor een gehele andere methode en dat is wel kenmerkend en interessant. Daar komen we later nog even op terug.

Osfinancials heeft veel voordelen en we zullen nu de belangrijksten even noemen, zodat je weet of dit bij je past, of dat deze voordelen eigenlijk geen enkele toepassing op jou hebben.

• Uitgebreid (gratis) basispakket

Zoals eerder in dit artikel al even was verkondigd, kun je bij dit boekhoudprogramma profiteren van een zeer uitgebreid basispakket. Het is dus ideaal voor verschillende soorten ondernemingen. Je hebt bepaalde boekhoudpakketten die zeer eenvoudig van aard zijn en zich bijvoorbeeld enkel op ZZP’ers richten. Dit pakket richt zich in principe op iedereen, maar tegelijkertijd vooral op grote ondernemingen met een flinke administratie. Natuurlijk kunnen ZZP’ers er ook gebruik van maken, maar het kan dan soms te omslachtig zijn en aan veel van de functies heb je dan helemaal niets, wat het natuurlijk alleen maar verwarrender kan maken.

• Uitgebreide handleidingen

Een voordeel is dat er zeer veel uitgebreide handleidingen zijn voor Osfinancials. Op die manier kun je het veel sneller eigen maken en dat is natuurlijk ook een zeer fijn voordeel te noemen. In principe heb je deze handleidingen altijd wel nodig, zeker als je meer ingewikkelde zaken moet verwerken. De handleidingen zijn duidelijk geschreven en er worden ook voorbeelden gegeven, zodat het extra concreet wordt en je er ook echt iets aan hebt.

• Meerdere administraties

Een ander groot voordeel is dat er meerdere administraties kunnen worden aangemaakt. Dit maakt het dan ook ideaal voor boekhoudkantoren die verschillende klanten hebben en voor elke klant een aparte administratie willen aanmaken. Dit is vrij eenvoudig met Osfinancials. Dus dat is een zeer groot voordeel te noemen en daarom focust dit boekhoudkantoor zich ook op administratiekantoren en minder op ondernemers met een eenmanszaak.

Hierboven hebben we de voordelen besproken, maar er zijn natuurlijk ook nadelen te noemen.

• Plugins kosten geld

Het punt is namelijk dat er veel basisfuncties zijn waar je van kunt profiteren, maar soms volstaat dit niet en en dan moet je dus plugins aanschaffen. Daarbij kun je denken aan het converseren van de administratie, maar bijvoorbeeld ook plugins voor het automatisch verwerken van bankmutaties en dergelijke. Aan de ene kant kan het dus voordelig zijn, aangezien je alleen maar voor de plugins betaalt die je nodig gaat hebben. Tegelijkertijd betekent dit echter wel dat het flink in de kosten kan oplopen wanneer je nieuwe toevoegingen wil.

Bij een ander boekhoudprogramma betaal je een maandelijks bedrag en kun je overal van profiteren. Misschien heb je bijvoorbeeld een kleine onderneming, maar word jij steeds groter. Bij een ander boekhoudprogramma hoeft dat dan geen probleem te zijn, maar bij dit boekhoudprogramma kan het dan zijn dat je dus allerlei verschillende plugins moet aanschaffen, waardoor het in de honderden euro’s kan oplopen.

• Ingewikkeld

Een ander probleem is dat het best een lange aanlooptijd kan hebben voor je dit programma een beetje goed snapt. Het is dus misschien niet het meest simpele boekhoudprogramma voor de persoon met een eenmanszaak en een zeer kleine administratie, waarbij er nauwelijks sprake is van kosten. Het is meer voor grote ondernemingen die bijvoorbeeld een eigen administratieafdeling binnen de onderneming hebben. Of bijvoorbeeld wanneer je een boekhouder bent en verschillende klanten wil bedienen. Maar je hebt dus wel enige boekhoudkennis nodig om dit programma eigen te maken. Bovendien wordt er ook veel jargon gebruikt. Voor de echte beginners met een kleine administratie zijn er dus eenvoudigere alternatieven.

In principe zijn de integraties eindeloos, aangezien Osfinancials dus werkt met plugins die je kunt aanschaffen. Veel van die plugins bevatten bijvoorbeeld integraties voor bankmutaties en daarnaast nog veel meer. Dus het is ideaal als je zeer veel integraties nodig hebt. Je betaalt dan niet voor ze allemaal, maar alleen voor de plugins die je nodig hebt. Bovendien betaal je dan gewoon een eenmalig vast bedrag daarvoor, en geen maandelijks bedrag zoals bij andere boekhoudprogramma’s vaak het geval is.

Dankzij de handleidingen kan Osfinancials gebruiksvriendelijk zijn, maar zoals al even eerder vermeld, is het best lastig om een beetje wegwijs met dit programma te worden. Maar zodra je eenmaal weet hoe alles werkt, dan kan er gesteld worden dat het zeer gebruiksvriendelijk is. Je ziet dan ook de logica van het systeem en dat is natuurlijk ook een zeer fijn gegeven.

Prijs

Het voordeel is dat je OSfinancials gratis kunt gebruiken. Je hoeft alleen maar te betalen voor aangevulde plugins. Die kun je aanschaffen via de officiële webwinkel. De prijzen van de plugins kunnen zeer variëren. Je hebt bijvoorbeeld kleine plugins voor enkele tientjes, maar ook grotere uitgebreidere plugins waar je veel meer geld voor gaat betalen. Daarnaast kun je ook medewerkers inhuren om jou te helpen met bepaalde zaken. Bijvoorbeeld als het gaat om ingewikkelde conversies waarbij jij geen risico wil lopen.

Al met al valt er over de prijs dus niet zoveel te zeggen, aangezien dit afhankelijk is van welke plugins je nodig hebt. Wel kan het volgende worden gesteld: hoe uitgebreider je administratie, hoe meer plugins je nodig gaat hebben.

(1)