3. My Finance review

My Finance review

2
0

Het online boekhoudprogramma MyFinance is een handig boekhoudprogramma voor mensen die net een onderneming beginnen of voor zzp’ers. Het online boekhoud programma kenmerkt zich door de gebruiksvriendelijkheid, de integraties en de gemakkelijke manier van boekhouden. Wil je weten of het iets voor jou is? Lees dan deze MyFinance review. In deze review wordt ingegaan op de werking van het boekhoudprogramma, de integraties, de gebruiksvriendelijkheid en de voor- en nadelen. Daarnaast worden ook de prijzen voor een abonnement besproken.

myfinance

Wat is MyFinance?

MyFinance is een handig en gebruikersvriendelijk online boekhoudprogramma. Juist omdat het laagdrempelig is, is het een populair programma voor beginnende ondernemers die zelf hun boekhouding willen bijhouden. Met dit online boekhoudprogramma heb je niet veel kennis van boekhoudkunde nodig. Het online boekhoudprogramma heeft een web-versie en een app waarop je boekhouding kunt bijhouden In de kan kun je je uren bijhouden en bonnetjes mee inscannen.

Dit is makkelijk omdat je dan direct een bon kunt inscannen voordat je het vergeet. Heb je een pdf- als factuur? Die kun je via de web-versie uploaden in het boekhoudprogramma. Ook je verstuurde facturen worden in het boekhoudprogramma opgeslagen. Je kan een aantal standaard facturen opmaken en kopieën maken van terugkerende facturen. Het totaalbedrag wordt automatisch uitgerekend, ook wordt het gelijk in de financiële administratie opgenomen. Zo bespaar je tijd met boekhouden.

Integratie en instellen van de boekhouding

Wil je gaan beginnen met MyFinance, dan moet je allereerst een aantal dingen instellen. Dit is vrij eenvoudig. Je kan in korte tijd een nieuwe administratie maken en een beginbalans instellen. Het is gemakkelijk om koppelingen met andere programma’s te maken zodat je alle gegevens op 1 plek hebt staan. Ook is er een koppeling met banken. Myfinance werkt samen met alle banken, zoals de Rabobank, ING, ABN-AMRO, knab, bunq, Triodos Bank. Je kan eenvoudig een koppeling maken tussen je bankgegevens en het online boekhoudprogramma. Dit is gemakkelijk bij het versturen van facturen. Je hoeft ook niet bang te zijn dat het onveilig is. Het online boekhoudprogramma werkt met een gecertificeerde SSL-verbinding. Daarnaast is moet je eerst een wachtwoord invoeren of kun je via de app inloggen met een code of vingerafdruk.

Nadat je de verschillende gegevens hebt ingevoerd wordt het beginscherm getoond. Op het dashboard heb je altijd een goed en actueel overzicht van je cijfers. Op dit dashboard zie je een overzicht van alle openstaande facturen, zowel de binnenkomende als uitgaande facturen. Hierdoor weet je precies wat je kan verwachten en kan je ook betalingsachterstanden voorkomen. Daarnaast zie je ook bij elke boeking hoeveel BTW je moet betalen of terugkrijg. Het indienen van de btw-aangifte is dan ook vrij gemakkelijk. Als je alle bedragen goed hebt ingevuld wordt automatisch de btw-aangifte elkaar gezet. Het formulier is hetzelfde als het formulier van de Belastingdienst, je hoeft alleen de bedragen maar over te nemen. Daarnaast kun je rapportages opvragen over de btw, omzet en openstaande facturen. Met een druk op de knop kun je een balans en winst- & verliesrekening staan opvragen.

Gebruikersvriendelijkheid van het programma

Zoals al aan het begin van deze review gezegd richt MyFinance zich op startende ondernemers en zzp’ers of ondernemers die geen zin hebben om een ingewikkelde boekhouding bij te houden. Om dit te bewerkstellingen moet het dan ook een laagdrempelig programma en handig in gebruik te nemen zijn. En dat is dit online boekhoudprogramma. MyFinance is het gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te gebruiken als je nog niet veel kennis hebt van boekhouden. Het online boekhoudprogramma heeft de normale functies die je mag verwachten van een online boekhoudprogramma. Zo kun je de boekhouding invoeren, facturen aanmaken en facturen versturen. Je kan zowel via de web-versie jouw boekhouding bijhouden als via de app. Het bijhouden van de boekhouding via de app of via de web-versie maakt niet heel veel verschil in gebruik

Beide werken gemakkelijke en het spreekt voor zich wat voor stappen je moet uitvoeren. Het pluspunt van de app is dat je gemakkelijk bonnetjes kunt inscannen. Zowel de app als de web-versie zijn allebei helder in gebruik. Het is voor de startende ondernemer dan ook niet moeilijk om uit te zoeken hoe ze hun boekhouding kunnen inrichten en bijhouden. Het online boekhoudprogramma heeft een helder en aantrekkelijk design en een duidelijke navigatie zodat je weet waar je dingen moet invullen. Door het dashboard en rapportages heb je gemakkelijk inzicht in je financiële situaties. Een ander pluspunt wat bijdraagt aan de gebruikersvriendelijkheid is de klantenservice. De helpdesk van het online boekhoudprogramma is professioneel en beantwoord snel hulpvragen.

Voordelen van het online boekhoudprogramma

Het online boekhoudprogramma heeft meerder voordelen. Een van de grootste voordelen is de gebruiksvriendelijkheid van het programma. Een ander groot voordeel heeft ook te maken met de gebruikersvriendelijkheid. Doordat je gemakkelijk de boekhouding kunt bijhouden en deze altijd actueel is, kan je boetes of fouten voorkomen. Je kan zelf kiezen hoe je de boekhouding wilt opvolgen, het programma kan reminders instellen of je zorgt daar zelf voor. Wil je toch een extra check over de cijfers, dan kun je je eigen boekhouder ook toegang geven tot het programma zodat hij ook de financiële administratie kan bekijken.

Heb je geen boekhouder, maar wil je toch hul, dan kan je ook kiezen voor het ‘Online samenpakket’ van MyFinance, waardoor zij voor een deel jouw financiële administratie verzorgen. Een andere voordeel is de deskundige helpdesk van het online boekhoudprogramma. Je kan niet alleen via de telefoon contct opnemen, maar kan ook via een contactformulier je vragen of problemen doorgeven. Als je ergens niet uitkomt kun je ook de helpdeskmedewerkers even toegang geven tot het account waardoor ze samen met jou kunnen meekijken naar de administratie. Daarnaast kun je zelf door de kennisbank bladeren als je wilt weten hoe je iets moet doen. In de kennisbank staan artikelen met veelgestelde vragen, wordt er uitleg gegeven over het programma en zijn er artikelen over diverse boekhoudtermen.

Nadelen van het online boekhoudprogramma

Het lijkt of het online boekhoudprogramma alleen maar voordelen heeft, toch zijn er ook een aantal nadelen te noemen. Het programma is voor startende ondernemers erg interessant. Voor een lage prijs kun je gemakkelijk een begin maken met de online boekhouding. Maar zodra je bedrijf begint de groeien en de administratie uitgebreider wordt, kan je met MyFinance niet altijd meer uit de voeten. Je kan namelijk geen offertes maken of de voorraad bijhouden. Het aantal functies en mogelijkheden van dit programma beperken zich tot een eenvoudige boekhouding.

Abonnementen en prijzen

Wil je gaan starten met dit programma dan heb je verschillende mogelijkheden als het gaat om een abonnement. Je kan starten met een Compleet pakket. De prijs bedraagt 9 euro per maand op jaarbasis. Tenzij je ervoor kiest om per 3 maanden te betalen, dan kost dit pakket 12 euro per maand. De opzegtermijn bedraagt 1 maand. Je maakt gebruik van het complete pakket, zonder beperkingen of bijkomende kosten. Je kan online factureren, standaard producten aanmaken en je relaties bijhouden in een adresboek. Het aantal banktransacties is onbeperkt.

Er is toegang voor 2 gebruikers. Dit is handig als je boekhouder toegang wil geven tot je administratie. Je hebt toegang tot de volledige rapportage (winst- en verliesrekening en balans) en je BTW wordt automatisch berekend. Op het moment dat je hulp wilt bij de administratie kun je kiezen voor het Online samenpakket. Dit kost 20 euro per maand en je kan het alleen aanschaffen voor 1 jaar. Je kan zelf bepalen welke boekingen door het online boekhoudprogramma worden opgevolgd. Zo kun je veelvoorkomende boekingen zelf beheren en eenmalige boeking uitbesteden.

Daarnaast zorgt het online boekhoudprogramma voor controles en herstellen foutieve boekingen en sluiten het boekjaar af. Voor deze 2 pakketten is er een gratis proefperiode van 15 dagen. Deze is vrijblijvend en stopt automatisch. Wil je overstappen naar een ander programma of kom je van een ander programma, dan kun je gebruik maken van de Overstapservice. Voor een eenmalige kost van 95 euro word je bestaande administratie overgezet naar het online boekhoudprogramma. Alle persoonlijke instellingen worden direct goed gezet, waardoor je onmiddellijk terug met je boekhouding aan de slag kan. Wil je net starten kun je ook van deze service gebruik maken, samen met de helpdesk richt je de boekhouding in. Bovendien krijg je een persoonlijke uitleg over de werking van het programma.

Ben je op zoek naar een online boekhoudprogramma waarmee je voor een laag en vast bedrag gemakkelijk en veilig online kan boekhouden? Dan ben je bij Myfinance aan het juiste adres. Met de service om op te starten en het Online pakket is het programma ideaal voor starters. Het werkt gemakkelijk in gebruik en biedt de standaard functies voor boekhouden. Hou er wel rekening mee dat het Online pakket meteen een abonnement op jaarbasis is. Al valt de investering van 240 euro op jaarbasis (excl. BTW) wel mee. Echter richt dit pakket zich op ZZP’ers, Freelancers en kleine administraties, en daar is dit pakket uitermate geschikt voor.

(2)