3. Moneybird review: Voor-en Nadelen bekeken

Moneybird review: Voor-en Nadelen bekeken

3
0

Moneybird is een bekend online boekhoudprogramma voor zzp’ers. Als zzp’er is het belangrijk dat je voor een eenvoudig, gebruiksvriendelijk en efficiënt boekhoudprogramma kiest zodat het bijhouden van je administratie zo soepel mogelijk verloopt en je hier zo min mogelijk tijd aan kwijt bent.

Moneybird is zowel in een Engelse als in een Nederlandse versie te gebruiken en veel ondernemers hebben via via al eens van dit boekhoudprogramma gehoord. In deze review bespreken we de voor- en nadelen van het boekhoudprogramma, zodat jij zelf kunt bepalen of deze aansluit bij jouw wensen. Je kunt de software altijd vrijblijvend uitproberen met het gratis pakket.

moneybird

Features

Moneybird heeft een aantal features die het noemen waard zijn. Allereerst is het zeer eenvoudig om met de software facturen op te stellen en te verzenden. Met slechts een paar muisklikken verstuur je per e-mail een factuur. Daarnaast is het mogelijk om periodieke facturen in te plannen, zodat deze iedere week, maand, kwartaal of jaar verzonden worden. Je hebt hier vervolgens geen omkijken meer naar. Dankzij de variabele velden wordt altijd de juiste verzend- en vervaldatum getoond op de facturen.

Naast facturen kun je ook in een handomdraai offertes verzenden. Dit gaat via de e-mail. De ontvanger kan de offerte online bekijken en direct online een akkoord geven. Vervolgens is de geaccepteerde offerte direct om te zetten in een factuur in het boekhoudprogramma. Maak je gebruik van een CRM zoals bijvoorbeeld Perfectview of Teamleader? Dan kun je een CRM koppeling maken zodat de offertes gemakkelijk om te zetten zijn in facturen die direct zichtbaar zijn in je boekhouding. Het is dan niet langer nodig om klantgegevens handmatig om te zetten van je CRM naar je boekhouding.

Nog meer tijd bespaar je door een bankkoppeling te maken. Hiermee worden bankmutaties automatisch geregistreerd in het boekhoudpakket. Op dit moment heeft Moneybird automatische koppelingen met Bunq, KNAB, Rabobank en ING. Heb jij een andere bank? Dan kunnen de bankmutaties worden geïmporteerd als een MT940 bestand.

Het boekhoudprogramma heeft verschillende koppelingen. Een waar je waarschijnlijk gebruik van wilt maken, is de koppeling met Timi tijdsregistratie. De tijd die je in Timi hebt geregistreerd kun je zo met een paar muisklikken omzetten in een factuur in je boekhoudprogramma. Na de facturatie wordt de tijdsregistratie als gefactureerd gemarkeerd, zodat je altijd overzichtelijk kunt zien welke tijd je al in rekening hebt gebracht. Ook heeft Moneybird sinds de zomer een eigen tijdsregistratiefunctie waardoor je tijd op projecten kunt schrijven en deze tijd vervolgens weer overzichtelijk kunt factureren. De kosten voor dit programma zijn inbegrepen bij een betaald account, zodat je op deze manier kosten kunt besparen omdat je Timi niet langer nodig hebt.

Voor-en nadelen

Een van de grootste voordelen van Moneybird is het gebruikersgemak. De software werkt eenvoudig en intuïtief en heeft als doel om de boekhouding zo simpel mogelijk te maken. Moneybird richt zicht op zzp’ers, freelancers en MKB’ers. Na het aanmelden krijg je een welkomstscherm te zien en word je door het programma geleidt aan de hand van een aantal doelen, waarbij je wat extra uitleg krijgt. De menu’s zijn vanzelfsprekend en je ziet een soort dashboard waar een aantal belangrijke getallen staan weergegeven, waaronder je balanstotaal, winst over het kwartaal, de af te dragen btw en hoeveel je nog moet betalen en ontvangen.

Offertes en facturen zijn eenvoudig op te stellen en te versturen. Het is mogelijk om gebruik te maken van je eigen huisstijl. Tijdens de rondleiding kon je dit al instellen. Zo kun je onder andere je eigen logo gebruiken, een eigen achtergrond uploaden en de opmaak aanpassen.

• Eigen huisstijl gebruiken
  • Eenvoudig in gebruik
  • Online offertes goedkeuren
  • Herinneringen en incasso’s versturen
  • Mogelijkheid tot periodiek factureren

Wij konden maar weinig nadelen ontdekken aan dit boekhoudprogramma. In het verleden vonden veel gebruikers het een nadeel dat Moneybird geen eigen urenadministratie-functie had, maar dit probleem is tegenwoordig opgelost. De eigen tool is wel wat minder uitgebreid dan wanneer je kiest voor een tool die hier speciaal voor ontwikkeld is. Wat ook nadelig is van dit systeem, is dat het maar aan 4 banken te koppelen is. Als je klant bent bij Bunq, Rabobank, ING of KNAB is dit geen probleem, maar wanneer je een andere bank hebt kun je de bankmutaties niet automatisch in je boekhoudprogramma laten verschijnen. Hierdoor ben je wat meer tijd kwijt aan je administratie.

Zoals ondernemers weten vormt de boekhouding maar een klein onderdeel van jouw bedrijf. Uiteraard is de boekhouding essentieel, maar vaak wordt er ook andere software gebruikt voor jouw bedrijfsvoering. Het is dus belangrijk dat jouw boekhoudpakket goed samenwerkt met jouw andere software. Moneybird biedt verschillende integraties zodat je andere software kunt koppelen aan het boekhoudpakket via hun eigen API. Denk hierbij aan het koppelen van een webwinkel zodat facturen uit de webwinkel automatisch worden toegevoegd aan de administratie. Andere integraties zijn:

• Software voor verhuurde objecten integreren voor een automatische periodieke facturatie
  • Uren integreren vanuit een projectmanagement tool zodat de uren automatisch worden toegevoegd aan Moneybird
  • Informatie uit loonadministratie uitwisselen met je Moneybird-administratie

De API van het boekhoudpakket maakt het mogelijk om alle handelingen die je in de web applicatie uit kunt voeren, ook geautomatiseerd uit te voeren. Is er nog geen koppeling beschikbaar voor jouw specifieke situatie? Dan kun je zelf een koppeling implementeren. Wel heb je hiervoor technische programmeer kennis nodig. De Moneybird-API is voor iedere gebruiker toegankelijk zonder dat hier extra kosten voor in rekening gebracht worden.

Als ondernemer is het één van de belangrijkste zaken: duidelijk inzicht hebben in de financiële situatie van jouw bedrijf. Hierdoor kun je je richten op stabiele groei van je bedrijf, zonder dat je je bezig hoeft te houden met de boekhouding. Bij Moneybird geloven ze dat jij als ondernemer zelf de administratie moet kunnen doen en dat het niet nodig is om dit volledig uit te besteden aan een boekhouder. Hierdoor krijg je namelijk gevoel bij de financiële situatie van je bedrijf waardoor je optimale beslissingen kunt maken. De software zorgt ervoor dat het zo weinig mogelijk tijd kost om facturen op te stellen, bankmutaties te verwerken en bonnetjes in te boeken. Met deze software kun je onder andere in een handomdraai ieder kwartaal digitaal je btw-aangifte doen en doordat veel is geautomatiseerd neemt de kans op fouten een heel stuk af.

Moneybird heeft een eenvoudig boekhoudpakket ontwikkelt, dat zowel aan de wensen van beginnende zzp’ers als MKB’ers met een snel groeiend bedrijf voldoet. Door de vele integraties kun je hier namelijk alle kanten mee op. Ook kan het zijn dat je naast dit boekhoudpakket samenwerkt met een boekhouder. In plaats van dat jij een schoenendoos vol bonnetjes op het bureau van je boekhouder neerzet, kun je met een online boekhoudpakket de administratie digitaal aanleveren. De boekhouder heeft dan meer een controlerende en adviserende taak en kan alsnog van grote toegevoegde waarde zijn.

De prijs

Je kunt gratis gebruikmaken van het boekhoudpakket, maar dan kun je maar 3 facturen per maand verzenden. Daarnaast zijn er drie verschillende betaalde pakketten. De eerste 60 dagen zijn altijd gratis, zodat jij de tijd hebt om een softwarepakket uit te zoeken dat bij je past. Je kunt altijd annuleren als de dienst toch niet naar wens is.

Voor €12,00 per maand kun je 20 banktransacties per maand verwerken, onbeperkt facturen en offertes versturen, onbeperkt documenten verwerken en onbeperkt uren verwerken.

Voor €21,00 per maand kun je 50 banktransacties per maand verwerken, onbeperkt facturen en offertes versturen, onbeperkt documenten verwerken en onbeperkt uren verwerken.

Het meest uitgebreide pakket kost €30,00 per maand en hiermee kun je onbeperkt banktransacties verwerken, onbeperkt facturen en offertes versturen, onbeperkt documenten verwerken en onbeperkt uren verwerken.

Deze kosten kun je uiteraard aftrekken van je winst aan het eind van het jaar, waardoor je hier geen inkomensbelasting over af hoeft te dragen. De genoemde bedragen zijn exclusief btw. Deze btw kun je tijdens de aangifte omzetbelasting aftrekken van de door jou ontvangen btw die je moet afdragen aan de Belastingdienst.

(3)