1. Home
  2. review
  3. HubSpot review: alles-in-een platform voor inkomende marketing, sales en klantenservice

HubSpot review: alles-in-een platform voor inkomende marketing, sales en klantenservice

0
0

Om een bedrijf succesvol te laten zijn is een goede samenwerking tussen inkomende marketing, verkoop, CMS en klantenservice absoluut noodzakelijk. HubSpot heeft een platform ontwikkeld waarop al deze onderdelen samenkomen, maar ook afzonderlijk zijn te in te zetten. Wat is HubSpot precies en voor wie is het bedoeld? Wij laten je alle kenmerken van dit softwareprogramma zien en geven aan wat de pluspunten en tekortkomingen zijn van HubSpot.

hubspot

Wat is HubSpot?

HubSpot is een Amerikaanse ontwikkelaar en marketeer, waarbij inbound marketing het kernwoord is. Bij inbound marketing worden potentiële klanten aangemoedigd om de eerste stap te zetten, in plaats van dat het bedrijf mensen probeert aan te trekken. Hierbij ziet HubSpot de bedrijven als mensen, die andere mensen helpen bij een aankoop.

HubSpot bestaat uit vier Hubs: een marketing Hub, een service Hub, een verkoop Hub en een CMS Hub. De Hubs kunnen als losse abonnementen worden aangeschaft, maar samen vormen zij het complete plaatje om klanten ertoe te bewegen hun aankopen bij een bedrijf te doen. Er is een gratis HubSpot CRM, een marketing automation platform, services voor klantenbinding en een eigen CMS.

Voor wie is HubSpot bedoeld?

In de eerste plaats is HubSpot bedoeld voor bedrijven en instanties die met gerichte content op hun website relevante bezoekers willen aantrekken. Hierbij sluiten marketing, sales en klantenservice naadloos op elkaar aan. HubSpot is daarbij vooral bedoeld voor bedrijven, instellingen en overheidsdiensten die de focus op mensen leggen. Dit is het tegenovergestelde van outbound marketing, waartoe onder andere het ouderwetse adverteren en “koud bellen” behoren.

Zowel B2B als B2C bedrijven kunnen gebruikmaken van de software van HubSpot. Belangrijker is, om te weten welke soorten ondernemingen baat hebben bij inbound marketing. Vrijwel niemand zal voor een pakje zakdoeken gericht zoeken op internet. Maar voor grotere aankopen of merkproducten zal de (potentiële) klant wel degelijk eerst onderzoek doen. Het softwareprogramma van HubSpot maakt het mogelijk dat de bezoeker jouw bedrijf vindt. Daarnaast kunnen bedrijven waarvan het succes afhangt van aanbestedingen, baat hebben bij een programma als HubSpot. Tenslotte kunnen bedrijven die wereldwijd zakendoen, en bedrijven die veel concurrentie hebben hun voordeel doen met inbound marketing.

Wat is er mogelijk met HubSpot?

HubSpot is een alles-in-een platform. De tools van de verschillende Hubs nemen je veel werk uit handen. Samen vormen ze een krachtig middel om klanten te werven en te binden volgens de inbound methode. De klant wordt als het ware naar de website toe geleidt. HubSpot heeft ook gratis marketing, service, verkoop en CMS Hubs die goed bruikbaar zijn, maar minder mogelijkheden hebben. Elke Hub heeft zijn eigen unieke features, waarvan we de betaalde versie afzonderlijk bespreken.

1. Marketing Hub.

De marketing Hub heeft als doel groeiend verkeer en meer leads. Deze Hub omvat onder andere tools voor e-mail reclame, formulieren, contactbeheer, landingspagina’s, soacial media bereik, analyses, automatische marketing, SEO tools, videohosting en -beheer, content en het maken van blogs. De marketing Hub omvat onder andere tools voor e-mail reclame, formulieren, contactbeheer, landingspagina’s, soacial media bereik, analyses, automatische marketing, SEO tools, videohosting en -beheer, content en het maken van blogs.

2. Verkoop Hub.

De verkoop Hub is verkoopsoftware om meer deals te kunnen sluiten. Deze Hub heeft wel iets weg van het traditionele outbound marketing denken. De tools in de verkoop Hub bestaan onder andere uit contact-, deal- en taakbeheer, e-mail notificatie, sjablonen, planning, delen van documenten, chatfunctie, Gmail en Outlook integratie, een geavanceerde CRM, automatische verkoop, voorspellingen, verzendtijden voor e-mails, e-mailgroepen en rapportages.

3. Service Hub.

De service Hub bestaat uit middelen die zorgen voor eersteklas klantenondersteuning. Voor klanten is het meestal heel belangrijk dat de klantenservice goed is, en dat zij snel en adequaat geholpen worden. De tools in de service Hub bestaan onder andere uit ticketing, live chatten, bots voor het maken van tickets, plannen van vergaderingen, rapportages, automatische klantenservice, klanten feedback, meerdere ticket groepen, video’s maken, velden om formulieren aan te passen.

4. CMS Hub.

De CMS Hub is een premium Content Managing System Hub van HubSpot zelf, die helpt bij het bouwen van een krachtige website. De Hub bestaat uit tools voor het maken van content en blogs, dynamische inhoud via HubDB, genereren van leads, SEO en content strategie, live chatfunctie, beveiligingsmonitoring en bedreigingsdetectie.

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

De tools van HubSpot zijn afzonderlijk te gebruiken, maar samen vormen de marketing, verkoop, klantenservice en CMS hubs een krachtig middel om je bedrijf succesvol te laten zijn en om door te kunnen groeien. De software van HubSpot heeft een aantal belangrijke voordelen.

  • Veel besparing van tijd en werk. De verschillende tools binnen de Hubs zijn naadloos op elkaar afgestemd, zodat je met minimale inspanningen een maximaal resultaat kan behalen.
  • Gratis HubSpot CRM. HubSpot CRM is gratis. Hierdoor kan je eerst bekijken of dit softwareprogramma aan jouw verwachtingen voldoet. Later kan je besluiten of je een of meerdere Hubs wilt aanschaffen om je bedrijfsvoering te optimaliseren.
  • Samenwerking met cloud tools. HubSpot heeft een groot aantal integraties beschikbaar met honderden marketing, sales en service tools online. Met een klik koppel je ze aan je HubSpot Hub.
  • Automatische marketing. Dankzij marketing automation krijgen klanten vanzelf welkomst- of vervolgmails op basis van hun interesses en klikgedrag.
  • Compleet alles-in-één systeem. De afzonderlijke Hubs vormen samen een krachtig alles-in-één platform, dat je helpt je bedrijf te versterken en te groeien.
  • Gebruiksvriendelijkheid. De editor zet teksten en afbeeldingen op de plaatsen waar jij ze wilt. Het dashboard is overzichtelijk en gemakkelijk aan te passen.
  • Goede support. Er is goede ondersteuning, in het Engels, vanuit HubSpot. De kennisbank is gedeeltelijk in het Nederlands te raadplegen.

Wat zijn de nadelen van HubSpot?

In vergelijking met andere softwareprogramma’s die zich richten op één bedrijfsonderdeel, is HubSpot met verschillende Hubs en heel veel tools een krachtig middel voor complete inbound marketing bedrijfsvoering. Bovendien ontwikkelt HubSpot zich nog steeds en komen er steeds weer nieuwe functionaliteiten bij. Toch kleven er ook wat nadelen aan HubSpot.

  • De prijs. Er is een gratis versie, maar wanneer je gebruik wilt maken van alle mogelijkheden, dan is het verstandig een betaalde versie aan te schaffen. Er is een Starter, een Professional en een Enterprice editie. Hoe hoger de kosten, hoe meer tools er worden aangeboden. Voor eenmanszaken of hele kleine bedrijven is daarom de gratis versie of de Starter editie een betere optie.
  • Software kan ingewikkeld zijn. Wanneer je niet bedreven bent in CMS, dan kan de software van HubSpot in het begin erg lastig zijn. Er is een helpdesk die je vragen graag beantwoordt.
  • HubSpot is eigenaar van de data. Stop je met de diensten van HubSpot dan ben je ook direct alle data kwijt.
  • Geen integratie in eigen CMS. HubSpot heeft een eigen CMS en deze integreert niet in een eigen Content Management System.

(0)