3. e-Boekhouden.nl review : voor-en nadelen van de software

e-Boekhouden.nl review : voor-en nadelen van de software

4
0

Als ondernemer ontkom je er niet aan, je moet een administratie bijhouden. e-Boekhouden.nl is een bekend programma voor boekhouden en biedt sinds 2002 een betaalbare oplossing voor boekhouden, welke eenvoudig werkt. Compleet, eenvoudig en betaalbaar, dat is hoe ze het zelf omschrijven bij e-Boekhouden.nl. Maar hoe ziet dat er precies uit? Dat lees je in deze review.

e boekhouden

Wat is e-boekhouden.nl ?

e-Boekhouden.nl is een compleet online boekhoudprogramma met functie voor boekhouden tot relatiebeheer en het bijhouden van uren.

Boekhouden
Een boekhoudprogramma neem je natuurlijk omdat je wilt boekhouden. e-Boekhouden.nl werkt volledig online, waardoor je overal (met internet) kan inloggen. Bovendien beloven ze dat ze boekhouden mogelijk maken, ook zonder boekhoudkennis. Daarnaast kun je aan het eind van het kwartaal automatisch een btw-aangifte laten maken en versturen.

Factureren
Om te kunnen boekhouden, heb je facturen nodig. Ook deze kun je maken en versturen via e-Boekhouden.nl. Je kan jouw eigen facturen opmaken in een bijpassende huisstijl en deze per e-mail versturen naar de klant. Daarnaast heb je verschillende opties voor betaling: via betaallink, automatische incasso of de klant handmatig laten betalen. Verder is het ook mogelijk om de voorraad bij te houden en terugkerende facturen te maken voor bijvoorbeeld abonnementen.

Offertes
Naast facturen in eigen huisstijl, ben je ook in staat om offertes in je eigen huisstijl te maken. Vervolgens verzend je ook de offertes eenvoudig via mail of je print ze voor de verzending per briefpost. Gaat de klant akkoord met de offerte? Dan zet je deze eenvoudig om naar een factuur. Dit is te danken aan het feit dat de offertes vallen onder de facturatiemodule. Bovendien kan je ook de voortgang bijhouden, zo weet je precies hoeveel deals je sluit of nog open hebt staan.

Relatiebeheer
Alsof een boekhoudprogramma niet compleet is met facturen en offertes, kan je ook al je relaties beheren in e-Boekhouden.nl. Je kan al jouw bestaande klanten en leveranciers importeren. En daarnaast voeg je zelf gemakkelijk nieuwe klanten toe en bedrijven meteen opzoeken bij de Kamer van Koophandel. Ook ben je in staat om de invoervelden aan te passen aan jouw eigen situatie en nieuwsbrieven te versturen vanuit het programma.

Ledenadministratie
Voor stichtingen en verenigingen beschikt e-Boekhouden.nl over een ledenadministratie. Net als bij de functie relatiebeheer, kan je de bestaande ledenadministratie importeren en zelf de belangrijkste invoervelden bepalen. Daarnaast kun je contributie van leden innen en ze voorzien van nieuwsbrieven.

Uren
Voor de zelfstandigenaftrek is het belangrijk om de uren bij te houden voor het urencriterium. Maar ook als je op projectbasis of uurbasis is, wil je natuurlijk je uren bijhouden. Hiervoor heeft e-Boekhouden.nl een urenmodule ontwikkeld. In deze module maakt het mogelijk om je uren per project of activiteit te registreren. Maar daar houdt het niet mee op. Deze uren zet je vervolgens gemakkelijk om naar een factuur en je kan ook overzichten inzien. Heb je medewerkers en wil je hen uren laten registreren? Dan maak je gewoon kosteloos extra gebruikers aan.

Ook voor accountants en boekhouders
Dit boekhoudprogramma is er niet alleen voor de ondernemer. Je kan er ook perfect samenwerken met jouw accountant of boekhouder. Voor hen is dit boekhoudprogramma voorzien van een klantendashboard met alle benodigde informatie en kan je als boekhouder of accountant jouw klant ondersteunen in boekhouden met alle boekhoudfuncties. Daarnaast geeft e-Boekhouden.nl de accountant of boekhouder een gratis vermelding op de accountantslijst.

e-Boekhouden.nl houdt het niet alleen bij hun eigen functies. Ze hebben ook een groot aantal koppelingen gerealiseerd met externe systemen. Denk aan koppelingen met webshops, zoals Shopify, WooCommerce en bol.com. Maar ook met alle Nederlandse banken en bekende betaalproviders. Dit zijn voor de meeste bedrijven de belangrijkste koppelingen.

Maar je vindt in dit programma ook integraties met de Belastingdienst en overheid, CRM-software, software voor facturen, incassobureaus, kassasystemen, portals, rapportagesoftware, salarissoftware en urenregistratiesoftware.

e-Boekhouden.nl benoemt zelf dat het een simpel boekhoudprogramma is, ook voor mensen zonder boekhoudkennis. En dat blijkt wel uit een aantal extra functies die ze aanbieden.

Mail & Herken en Scan & Herken

Allereerst de Mail & Herken en Scan & Herken functies. Hierdoor hoef je inkomende facturen en bonnen niet meer handmatig in te voeren. Je hoeft alleen zelf de laatste controle te doen. Dit scheelt veel werk.

Met deze functie zorg je ervoor dat leveranciers hun facturen rechtstreeks naar jouw inbox in e-Boekhouden.nl sturen, of je stuurt ze zelf per mail door. En daarnaast maakt de scan functie het mogelijk om foto’s van bonnen en facturen te uploaden via de app.

App
Het werd in de alinea hierboven al kort benoemd. Dit boekhoudprogramma beschikt ook over een app. Enerzijds om facturen en bonnen te scannen. Anderzijds om op de hoogte te blijven van de belangrijkste cijfers: wat komt er binnen en wat gaat er uit?

Gratis uitproberen voor ondernemers
Het fijne aan dit boekhoudprogramma is dat je hem gratis kan uitproberen, zonder dat je ergens aan vast zit. Voor startende ondernemers is het programma de eerste 15 maanden gratis. Zonder beperkingen, verplichtingen of automatische verplichting. Zo kun je het programma uitgebreid testen en bespaar je kosten in de eerste maanden van jouw onderneming.

Training
Bij dit boekhoudprogramma beweren ze dat boekhouden voor iedereen eenvoudig wordt. Nu zit het programma relatief eenvoudig in elkaar. Maar dit is ook voor een groot deel te danken aan de knowledgebase. Deze staat vol met handleidingen, videotrainingen en een complete cursus boekhouden (online en op locatie). En kom je er dan nog niet uit? Dan zoek je eenvoudig contact met de klantenservice.

Prijs

Binnen dit boekhoudsysteem werken ze met drie pakketen voor ondernemers, een pakket voor verenigingen en stichtingen en pakketten voor accountants en boekhouders. Binnen deze pakketen kan je zelf bepalen welke modules je wilt afnemen: boekhouden en/of factureren.

Ondernemers

Binnen de pakketten voor ondernemers maken ze onderscheid tussen: starters, zzp/mini en standaard.

Starters
Het starterspakket is het gratis pakket voor 15 maanden. Hier binnen kun je beide modules: factureren en boekhouden gratis gebruiken.

Zzp/mini
Het zzp/mini pakket wordt omschreven als een pakket voor kleine administraties van zzp’ers en holdings. Hierbij kun je boekhouden voor €7,95 per maand en krijg je 240 boekingen per boekjaar, inclusief btw-aangifte, relatiebeheer, budgetten en meer. En factureren kost €5,95 per maand voor 120 facturen per boekjaar en inclusief offertes, urenregistratie, voorraadbeheer en meer.

Standaard
Een stap verder gaat het standaard pakket, voor alle ondernemers die meer nodig hebben. Dit kost €14,50 per maand voor de boekhoudmodule, waarbij je een onbeperkt aantal boekingen krijgt en alle extra functies (btw-aangifte, relatiebeheer, budgetten en meer). De facturatiemodule kost €9,50 per maand, ook voor een onbeperkt aantal facturen en inclusief alle extra functies (offertes, urenregistratie, voorraadbeheer en meer).

Stichtingen en verenigingen

Het pakket voor verenigingen en stichtingen is opgedeeld in een boekhoudmodule en een module voor ledenadministratie. De boekhoudmodule kost €9,50 per maand en je krijgt een onbeperkt aantal boekingen, inclusief functies voor budgetten, kostenplaatsen en meer. De ledenadministratie kost €8,50 per maand voor een onbeperkt aantal leden, inclusief contributies innen, automatische incasso, nieuwsbrieven en meer.

Accountants en boekhouders

Als laatste het pakket voor accountants en boekhouders. Voor de accountant en boekhouder zelf is de eerste administratie gratis. Daarna kies je per administratie welke modules je nodig hebt en betaal je een vast bedrag per maand. Hoe meer administraties hoe goedkoper het wordt. En wanneer een klant een administratie in eigen beheer heeft en de accountant daar aan koppelt, is het voor de accountant volledig gratis.

Bij al deze pakketten geldt: je kunt gratis extra gebruikers toevoegen, gebruik maken van de helpdesk en je hebt geen jaarcontract. Het programma is altijd maandelijks opzegbaar.

Voor-en nadelen

Op de site van het boekhoudprogramma wordt vermeldt dat zij een 9,4 krijgen van hun klanten. Wij zien de volgende voor-en nadelen:

• Eenvoudig in gebruik
  • Betaalbaar en gratis uitproberen
  • Maandelijks opzegbaar
  • Uitgebreide knowledgebase en klantenservice
  • Veel automatische koppelingen
  • Meerdere gebruikers op 1 licentie
  • Tijdbesparend dankzij Scan & Herken en Mail & Herken
  • Voorzien van alle benodigde functies voor boekhouden en factureren

• Hulpvideo’s kunnen tijdrovend zijn, ca. 30 minuten per video
  • Buitenlandse rekeningen (met andere valuta dan €) kunnen niet gekoppeld worden
  • Geen automatische vulling van velden bij facturatie

Oftewel e-Boekhouden.nl lijkt hun belofte waar te maken: betaalbaar, simpel en compleet. Er zijn meer voordelen dan nadelen te vinden bij dit programma. En het programma heeft letterlijk alles wat je nodig hebt voor een complete boekhouding. Waarbij je bovendien zelf kan bepalen welke modules voor jouw van belang zijn. Dit terwijl je het programma gratis 15 maanden kan uitproberen en iedere maand kan vertrekken, mocht je dit willen. Wat niet waarschijnlijk is, gezien alles wat je krijgt voor je geld.

(4)