De vijf beste sporttruien of sweatshirts

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest

3

De geschiedenis van het sweatshirt: het kledingstuk dat een lange weg heeft afgelegd Geliefd om zijn comfort, zijn zachte stof, zijn veelzijdigheid en zijn eenvoud, is het sweatshirt een onmisbare basic in ons leven en onze garderobes geworden. Maar hoe kwam het op onze schouders terecht?

We hebben een stukje geschiedenis samengesteld om de tumultueuze reis van dit populaire kledingstuk te reconstrueren. Het sweatshirt (spreek uit als “swèt” en niet “swit”!) is een onmisbaar item geworden in je garderobe. Maar dit stukje stof is niet echt goed begonnen. Als je letterlijk “zweetpak” wordt genoemd, is het niet makkelijk om een goede start in het leven te maken.

Maar ondanks een naam die je niet doet dromen, is de trui erin geslaagd zich op te dringen op de catwalks van de modeweek en een ultra megatrendy stuk te worden.

Terugblik op de geschiedenis

Zoals de naam al doet vermoeden, werd het sweatshirt oorspronkelijk ontworpen om transpiratie te absorberen.

Rechtstreeks uit de Verenigde Staten, werd het geboren in de jaren 20 op de sportvelden van universiteitscampussen. Vóór de komst van het “sweatshirt” waren de sporters van toen uitgerust met wollen truien, die hen deden zweten als zeehonden en hun huid irriteerden. Stel je voor dat je een uur lang achter een bal aan rent in een wollen trui… De verschrikking.

Maar als de komst van de trui een kleine revolutie was, weten we helaas niet aan wie we de verdiensten moeten toeschrijven.

Verscheidene merken maken inderdaad aanspraak op het vaderschap ervan, waaronder Fruit Of The Loom, Jerzees, een dochteronderneming van Russel Brand LLC, Champion en Russel Athletic.

De vader van het sweatshirt blijft onbekend, maar we weten wel dat het merk Champion in 1934 als eerste het model met capuchon op de markt bracht, de beroemde hoodie die we in alle winkels aantreffen.

De opkomst van een iconisch kledingstuk

In de jaren 1950 revolutioneerde het merk Russell Athletic het sweatshirt. Door polyester toe te voegen aan de 100% katoenen stof kregen ze een sweatshirt dat veel beter bestand was tegen wassen. Een goed idee, want het mengsel van wit katoen en zwart polyestergaren geeft een textuurschakering die niet meer weg te denken is op sweatshirts en joggers: het grijs gevlekt.

Het is vanaf dit moment dat de sweatshirtmarkt explodeert. Veel merken beginnen hun eigen model te produceren, met capuchon of ronde hals. Met de in de jaren 30 ontwikkelde flocktechnieken, die het mogelijk maken op de stof te drukken, wordt het sweatshirt personaliseerbaar. In het begin werden ze gebruikt door sportteams, maar studenten begonnen zich ze toe te eigenen en prijkten trots op hun kleuren en de naam van hun universiteit op sweatshirts met logo.

Het sweatshirt op maat is een basiselement geworden in de collecties van duizenden merken. Of het nu gevlokt of geborduurd is met alleen een logo of grote, ingewikkelde ontwerpen, op maat gemaakte hoodies en sweatshirts zijn een geweldige manier om met je smaak te pronken, je creaties te verkopen, je team aan te kleden en je bedrijf of vereniging te promoten.

Hoogtepunt in de jaren 80

De jaren tachtig is de tijd van de cultus van het lichaam. Sport wordt als een waar genoegen ervaren en fitnesscentra zijn in volle gang. Het sweatshirt kreeg zijn oorspronkelijke functie als “zweetpak” terug.

Het fleece zweetpak is er in alle mogelijke en denkbare vormen, jasje, korte broek, broek en zelfs tanktops gemaakt van sweatshirt materiaal!

Soepel, comfortabel en resistent, veelzijdig licht textiel, zal het dan verleiden en het zweet absorberen van miljoenen jongeren, geobsedeerd door hun spieren, die zich naar de sportschool haasten om eruit te zien als Rocky…

In die tijd zal het sweatshirt alles ondergaan: vleermuismouwen, fluorescerende kleuren, ultrakitscherige patronen… en sommige ontwerpers zullen zich aan de sportkleding mode wagen om deze groeiende markt te veroveren.

Dan de jaren 80, het is ook het begin van de hip-hop in de Verenigde Staten en het sweatshirt wordt het uniform van de straatbeweging. De trend is die van oversized hoodies en sweatshirts met ronde hals, vergezeld van een mooie bob en een grote gouden ketting.

En dan, is er het drama.

De achteruitgang, te veel trui doodt de trui.

Door de lage prijs en de gemakkelijke fabricage beginnen ook de grote merken hun modellen uit te brengen en in massa te produceren. Sweatshirts worden goedkoop, banaal en verdwijnen van de catwalks en de schermen. De helden van onze favoriete films en tv-shows dragen nu gestructureerde jasjes over losse shirts, geen joggingpakken en hoodies meer.

De grote comeback

Het is in de jaren 2000 dat het sweatshirt een comeback maakt, zeer opgemerkt…Hij maakt zijn grote comeback op de modeplaneet in 2012, met het exemplaar dat een wereldwijd succes zal worden: het beroemde sweatshirt met tijgerkop van Kenzo.

Andere grote merken zullen volgen, om vervolgens de rekken van prêt-à-porter-merken binnen te dringen en de grote comeback van het sweatshirt te markeren.

Na vele jaren hard werken is het sweatshirt erin geslaagd om van een eenvoudig “zweetpak” uit te groeien tot een waar mode-icoon. Steve McQueen, Kurt Cobain, Michael Jordan, Jay-Z… het sweatshirt heeft de grootste Amerikaanse sterren verleid en is niet van plan te stoppen!

Nieuwe trend

De trend van het moment in sweatshirts is een heropleving van de jaren 90! Hoodies en oversized truien met ronde hals en volle mouwen maken een comeback in pastelkleuren of verbleekte kleuren voor een nonchalante vintagelook. Ontdek de collectie sweatshirts: met capuchon, ronde hals of opstaande kraag, voor mannen, voor vrouwen, voor kinderen of unisex, getailleerd of oversized, raglanmouwen, dun of dik, in biokatoen… Je zult het sweatshirt vinden om te personaliseren naar je wensen!

Nike Sporttrui - Maat M -

Deze sporttrui heeft een normale pasvorm en een kangoeroezak aan de voorkant. De manchetten zijn licht elastisch.

De belangrijkste eigenschappen en technische eigenschappen

Deze sporttrui heeft een vaste capuchon met trekkoord. De sweater is gemaakt van tachtig procent katoen en twintig procent polyester.De trui weegt driehonderd gram en wordt gedragen door mannen. De trui van Nike is geschikt voor fitness en training.

Craft Core Gain Midlayer

Deze sporttrui heeft een slimfit pasvorm. Hij heeft een opstaande kraag en is gemaakt van temperatuurregelend elastisch materiaal.

De belangrijkste eigenschappen en technische kenmerken

Het thermisch materiaal en de geborstelde binnenkant voelen warm en comfortabel aan. Vocht wordt snel afgevoerd zodat het lichaam niet de veel kan afkoelen.

De sporttrui is gemaakt van 91 procent polyestervezel en negen procent elastaan. De sweater is vooral geschikt voor de herfst en de winter.

De trui weegt maar 178 gram en wordt gedragen door vrouwen. Hij mag in de wasmachine gewassen worden volgens de voorschriften op het etiket.

Nike Sportswear Essential Crew

Deze sporttrui heeft een regular fit pasvorm en elastische manchetten die goed aansluiten rond de polsen.

De belangrijkste eigenschappen en technische kenmerken

De sweater is gemaakt van tachtig procent katoen en twintig procent polyester. De trui heeft een normale lengte, geen sluitingen en geen kraag. Het is de ideale sporttrui voor vrouwen. Deze herfst- en wintertrui kan gedragen worden door vrouwen. Hij mag gewassen worden in de wasmachine en heeft een gewicht van 368 gram.

De trui is voorzien van een kap. Het is dus een hoodie.

Nike Sportswear Modern Crew

Beschrijving van de trui

Deze herensweater is gemaakt van zachte gebreide stof gemaakt van 71 procent katoen en 29 procent polyester.

De belangrijkste eigenschappen en technische kenmerken

Deze trui is verkrijgbaar in verschillende maten en gemaakt van “sweat” stof. Hij mag in de machine gewassen worden volgens de voorschriften vermeld op het etiket.

De trui heeft lange mouwen en een ronde hals. Het is een model voor mannen dat 482 gram weegt.

Senvi Basic Sweater

Deze sweaters van Servi zijn bekend en mogen niet ontbreken in je kleerkast. Het is een casual, maar stijlvolle sporttrui die je kunt dragen in de sportschool, maar ook thuis in je vrije tijd.

De belangrijkste eigenschappen en technische kenmerken

Deze sporttrui is zacht en voelt comfortabel aan dankzij de hoogwaardige stoffen waarvan hij gemaakt is. De tailleband en de manchetten hebben een perfecte pasvorm dankzij de elastische vezelribben. Het dubbele stiksel bij de armgaten zorgt voor extra stevigheid en het beste draagcomfort. De trui, bestaande uit vijftig procent katoen en vijftig procent polyester, mag gewassen worden bij veertig graden.

Het unisex model weegt vijfhonderd gram en hoort de kledinglijn “Casual Hoodie”.

Gerelateerde berichten