De top 5 beste optrekstangen om te kopen

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest

25

Optrekstangen, ook wel pull up bars genoemd, zijn perfect voor het trainen van je bovenlichaam. Optrekstangen hang je neer op een plek die voor jou fijn is om te bewegen en sporten en je kunt thuis aan de slag met het trainen van je bovenlichaam. Met een optrekstang kun je oefeningen doen voor voornamelijk het bovenlichaam, dus je borst, rug, schouders, armen en buikspieren. Als je graag de spieren op deze plekken op je lichaam wilt trainen is een optrekstang ideaal hiervoor.

Er zijn veel verschillende soorten optrekstangen op de markt omdat het een populair product is. Het is een handige manier om je bovenlichaam te trainen en het past in vrijwel elk huis en zelfs in een studentenkamer. Het is dus toepasbaar in veel situaties en zo kun je overal je bovenlichaam trainen. En dit op de comfortabele plek van je eigen huis. Om je te helpen een keuze te maken voor de beste optrekstang, hebben wij onderzoek gedaan naar de beste optrekstangen en deze in dit artikel onder elkaar gezet. In dit artikel geven we je tips voor criteria voor het kopen van optrekstangen en hebben we een top vijf van de beste optrekstangen onder elkaar gezet.

Wat is een optrekstang?

Optrekstangen, oftewel pull up bars, zijn stangen die je kunt bevestigen aan een muur of tussen een deurpost. Aan deze stangen kun je dan oefeningen doen om je bovenlichaam te trainen, zoals het trainen van je armen en buikspieren. Je kunt bijvoorbeeld pull ups of chin ups doen, waardoor je de spieren in je armen, buikspieren, schouders en rug meteen traint. Optrekstangen hangen niet in de weg doordat je ze hoog neer kan hangen of op een plek waar niet veel mensen komen, zoals in de garage. Hier kun je dan op je gemak je oefeningen doen en als je hier niet mee bezig bent hangt de stang niet in de weg.

Belangrijk om op te letten met het kopen van een optrekstang

Er zijn veel optrekstangen op de markt te vinden en hierdoor kan het lastig zijn om de juiste optrekstang voor jou te vinden. Het ligt namelijk ook aan je situatie welke stang de beste voor je is. De volgende criteria zijn belangrijk om op te letten als je een optrekstang gaat kopen:

  • Bedenk je welke oefeningen je graag wilt doen en welke spiergroepen je hiermee wilt trainen. Sommige stangen zijn simpel en hier kun je maar een paar oefeningen op doen, maar sommige stangen hebben meerdere functies waarmee je ook meerdere oefeningen kan doen.
  • Bedenk je ook waar je optrekstang terecht komt. Komt de stang tussen de deur te hangen, aan de muur of heb je juist helemaal geen plek om een stang op te hangen? Je hebt namelijk ook optrekstangen die al aan een installatie vast zitten en die je niet hoeft op te hangen. Zo komen er geen schroefgaten in je muren.
  • De stangen kunnen maar een bepaald gewicht aan en hoeveel gewicht dit is, verschilt erg per stang. Kijk dus ook goed naar hoeveel je weegt en naar welk gewicht je zou willen toewerken. Op basis hiervan kun je een stang met bepaalde belasting kiezen. Als gemiddelde raden we aan minstens een stang met belastbaarheid van 100 kilogram te kiezen. Zo weet je zeker dat je altijd goed zit.
  • Er zijn goedkope, maar ook dure optrekstangen op de markt. De kwaliteit hier tussen kan verschillen, maar sommige goedkope pull up bars doen bijna net zoveel als een duurdere. Er zijn veel verschillende prijzen op de markt, dus bedenk je van tevoren wat je maximaal aan een stang wilt uitgeven.

Om je verder te helpen een keuze te maken voor de beste pull up bar, hebben we onderzoek gedaan en hieruit is een top vijf van de beste optrekstangen gekomen. Deze stangen zijn stuk voor stuk multifunctioneel, hebben een sterk en hoog belastbaar gewicht, zijn te koop voor een mooie prijs en hebben allemaal 4,5 tot 5 van de 5 sterren gekregen van andere gebruikers. Het zijn dus stangen van hoge kwaliteit en anderen hebben er vrijwel alleen maar positieve ervaringen mee. Met deze vijf pull up bars kun je dus goed je bovenlichaam gaan trainen in je eigen huis.

Optrekstang voor aan de deur van B-Physic

De optrekstang van B-Physic heeft een waardige eerste plek zeker verdiend. Deze stang kun je verstellen zodat het past tussen alle deurposten in je huis of kamer. Deze stang is dus bedoeld om tussen posten van een deur te hangen en door de zijkanten blijft de stang goed hangen zonder spijkers te hoeven gebruiken. Deze B-Physic stang heeft een belastbaar gewicht tot wel 200 kilogram en hiermee kan je veel oefeningen doen. Door het anti-sliplaagje op de schuim en de handgrepen die erg fijn in gebruik zijn, is deze stang ook nog eens erg veilig. Andere gebruikers zijn ook zeer tevreden over dit product

Pull up bar van TACTIC SPORTS

Op een mooie tweede plek staat de pull up bar van TACTIV SPORTS. Deze stang is perfect voor het doen van meerdere oefeningen om je bovenlichaam, zoals je rug, armen en buik, mee te trainen. Ook deze stang kan een gewicht aan tot de 200 kilogram. Je bevestigt deze stang makkelijk aan de muur met de schroeven en pluggen die meegeleverd worden. Wel moet deze stang worden opgehangen aan een verharde muur, bijvoorbeeld van beton of steen, want anders houdt de stang het niet. Je kunt met deze stang veel verschillende oefeningen doen doordat er in totaal zes verschillende handvatten zijn. Hiertussen kun je dus wisselen en verschillende oefeningen doen.

De pull up bar voor aan de wand van Zoluko

De optrekstang van Zoluko staat op de derde plek. De stang is makkelijk aan de wand te bevestigen met meegeleverde schroeven, pluggen en bouten. Hierbij is het ook weer belangrijk dat de muur verhard is, zoals bij steen of beton. Als de stang hangt, kun je wel tot tien verschillende oefeningen doen met de Zoluko stang doordat er verschillende handvatten aan de stang zitten. Deze stang heeft een draaggewicht van maximaal 140 kilogram en is daarnaast 94 bij 50 bij 19 centimeter groot. Deze stang heeft een lager draaggewicht dan de vorige twee opties, maar nog steeds kan de stang een hoog gewicht dragen.

De 5 in 1 optrekstang van Fitsly

Met deze optrekstang van Fitsly kun je veel verschillende oefeningen doen en daarnaast hoeft de stang niet in de muur te worden bevestigd met schroeven. Je bevestigt de stang makkelijk tussen een deurkozijn, doordat de achterkant van de stang zich klemt aan het kozijn. Door de zachte laag aan de stang wordt het kozijn niet beschadigt. Wel is het hierbij belangrijk dat het kozijn een breedte heeft tussen de 60 en 80 centimeter en daarnaast genoeg diepte heeft. Ook kun je andere oefeningen doen met deze stang door deze op de grond te plaatsen en dan bijvoorbeeld sit-ups, push-ups of dips te doen. Hierdoor is de stang 5-in-1

Gerelateerde berichten