De 5 beste netwerkspelers doorgelicht

2

Met alle technologische snufjes van tegenwoordig wordt ons leven aanzienlijk makkelijker gemaakt. Via het internet hebben we een bereik tot over de hele wereld, waardoor we films kunnen kijken, sociale media kunnen gebruiken en muziek kunnen streamen. Om dit streamen beter te kunnen laten aansluiten en verschillende digitale bestanden van verschillende bronnen te kunnen laten afspelen, kun je een netwerkspeler gebruiken. Dit is een slim apparaat dat draadloos te werk gaat en fantastische kwaliteit levert.

Wat is een netwerpspeler precies en hoe werkt het? Welke vijf netwerkspelers zijn perfect voor jou om het leven van tegenwoordig nog makkelijker te maken?

Wat is een netwerkspeler precies?

Veel mensen maken gebruik van verschillende digitale bronnen om muziek te kunnen luisteren. Denk hierbij aan het streamen van nummers van eindeloze muzieklijsten via het bekende platform Spotify of een grote collectie van cd’s die je op je computer hebt staan. Echter, ook het luisteren naar internetradio-uitzendingen of podcasts valt hieronder. Deze muziek is allemaal af te spelen door middel van een internetverbinding, via een kabel of via de thuisserver. Door een netwerkspeler te gebruiken, kun je deze muziek verzamelen en af laten spelen via een speciaal ontworpen app.

Het is dus erg makkelijk om op deze manier jouw favoriete muziekmedia te streamen en een goed overzicht ervan te hebben. De speler maakt contact met de streamingsdienst van jouw keuze en zet een datastroom op. In de opslag van de streamingsdienst wordt door het slimme apparaat de muziek gezocht en naar de speler gebracht. Deze datastroom kan hier vervolgens gecodeerd worden en omgezet worden naar een geluid.

Aansluiten

Een netwerkspeler kun je direct aansluiten op je internetmodem of netwerk-switch. Het kan ook via wifi, maar hierbij heb je meer kans op haperingen in de datastroom, waardoor een bekabelde connectie met het internet de voorkeur heeft. De spelers zijn voorzien van een analoge en digitale uitgang, waarmee ze aangesloten kunnen worden op ander apparatuur. Je kunt eventueel ook nog kiezen voor een interlink, welke tussen de netwerkspeler en de versterker geplaatst wordt.

Bedienen

Om het apparaat te bedienen, wordt veelal een app gebruikt, maar sommigen zijn ook te besturen vanaf het apparaat zelf. Deze app wordt door de fabrikant van de netwerkspeler ontworpen en ontwikkeld en je moet je hier vaak even in verdiepen. Daarna kun je er lekker mee aan de slag.

WK7 ThinQ Wit

WK7 ThinQ Wit

WK7 ThinQ Wit, LG

bol.com
109,97 Bekijken

De eerste netwerkspeler is van het merk LG en heeft een kostenplaatje van ongeveer 110 euro. Het apparaat is wit van kleur en wordt geleverd in de vorm van een cilinder, met aan de voorkant een gaasconstructie voor de speaker. Deze speler betreft een draadloze luidspreker en heeft een goede geluidskwaliteit. Dit betekent dat het apparaat via bluetooth bediend kan worden door middel van een app op je smartphone of tablet. Bovendien heeft deze netwerkspeler een ingebouwde Google assistent, waardoor je het door middel van auditieve informatie ook kunt aansturen.

De speler heeft een gewicht van 2729 gram en is 190 centimeter hoog. Hierdoor past het makkelijk op allerlei kastjes en tafels in huis. Daarnaast zit er nog een ingebouwde versterker in en wordt er een Engelse handleiding meegeleverd.

Dit eerste model heeft een goede kwaliteit geluid voor een relatief voordelige prijs. Je kunt er draadloos gemakkelijk allerlei muziek mee streamen, waardoor het ook een veelzijdig apparaat is. De Google assistent applicatie is daarnaast nog een handige toevoeging.

Alleen deze applicatie werkt niet altijd even goed en je stem wordt daardoor niet altijd herkend door Google. Tevens is de app niet optimaal in zijn functioneren.

DrPhone X7 Mp3 Mp4

De volgende netwerkspeler is een heel ander apparaat en wordt geleverd in de vorm van een MP3/MP4-speler. Het is dan ook een klein product dat in iedere tas of jas meegenomen kan worden. Zijn uiterlijk is overigens eenvoudig en duidelijk, waarbij je het apparaat kunt bedienen via de grote ronde cirkel aan de voorkant. Voor de rest is de netwerkspeler langwerpig en te verkrijgen in verschillende kleuren, waaronder zwart en zilver. Dit model van DrPhone wordt aangeduid met de term "audio media speler".

Het apparaatje krijg je inclusief een koptelefoon en met een geheugen van 16 GB. Het beschikt overigens over allerlei handige functies, zoals het afspelen van audio- en videobestanden, een repeat-functie, hoge geluidskwaliteit door de high-definition microfoon en een lange standby-stand. Tot slot is het model te gebruiken in wel 15 nationale talen. En dat allemaal in een uiterst compact en eenvoudig te besturen uitvoering.

Allereerst beschikt het apparaat over veel functies en wordt het geleverd in een eenvoudig, elegant en compact ontwerp, waardoor je het overal mee naartoe kunt nemen. Overigens is de prijs van ongeveer 25 euro een ander voordeel.

Aan de andere kant werkt de bijgeleverde koptelefoon niet erg goed en is het model niet speciaal, maar voldoet vooral aan allerlei basiseisen. Als netwerkspeler heb je ook een ander apparaat nodig om het geluid door een ruimte te kunnen laten horen.

ZEN Blue

Voor een prijs van rond de 150 euro kun je deze netwerkspeler van iFi Audio aanschaffen. Het ontwerp is uniek, aangezien op de kast een witte antenne is geplaatst en de kast zelf laag is en een aparte vorm heeft. Hierdoor staat het ook leuk in huis, op een kastje of tafeltje. Overigens zitten aan de voorkant van het apparaat drie grote knoppen en het kan bestuurd worden via een bluetooth-verbinding.

Met de netwerkspeler kan naar allerlei soorten muziek geluisterd worden, waarbij een hoge geluidskwaliteit wordt geleverd. Ook streamen naar je hi-fi set is geen probleem. Het apparaat is een lichtgewicht, aangezien het maar 838 gram weegt. Bij deze netwerkspeler worden een stroomadapter, Engelse handleiding en RCA-kabel meegeleverd.

Deze speler is uniek en origineel, maar ook elegant en een echte toevoeging aan het interieur. Ook het geluid is van hoge kwaliteit en het ondersteunt veel verschillende soorten streamingsdiensten. Tevens is de installatie erg makkelijk.

De prijs is daarentegen wel wat hoger en het ontwerp is niet voor iedereen geschikt. Daarbij kan de antenne voor een wat ouderwetse look zorgen.

Denon RCD-N11DAB CD Receiver

Op de vierde plaats staat de netwerkspeler van het merk Denon, welke een langwerpige vorm heeft en in wit, zwart of grijs geleverd kan worden. Aan de voorkant van het apparaat zitten de nodige knoppen en hier is ook een helder display geplaatst, waarop je kunt zien wat er nu afgespeeld wordt. Ook zit hier een opening voor het aansluiten van een koptelefoon. Met dit model kun je via bluetooth muziek streamen van onder andere Deezer, Premium, Spotify en Tidal, waarbij je ook naar meerdere ruimten kunt streamen. Dit kan door middel van de HEOS-technologie. Daarnaast kun je naar cd's luisteren, door de ingebouwde cd-speler, en naar de radio.

Overigens zitten in deze speler ook twee ingangen waarmee je het aan kunt sluiten op je televisie. Om niet te vergeten is er ook besturing via een spraak assistent mogelijk, zoals Amazon Alexa, Apple Siri en Google Assitent. Luidsprekers zijn echter niet inbegrepen en dienen apart aangeschaft te worden.

Dit model is van allerlei gemakken voorzien en kan streamen van diverse streamingsdiensten. Ook het aanbod van spraak assistenten is zeer uitgebreid en je kunt het zelfs aansluiten op je televisie.

Een groot nadeel is echter de zeer hoge prijs van 520 euro. Daarnaast is het ontwerp wat saai en is er geen coax-aansluiting in verwerkt.

Audiophony WICASTplay

De laatste netwerkspeler is van Audiophony en kost rond de 90 euro. Evenals het vorige besproken model is het een witte, platte speler, maar het onderscheidt zich door de ronde hoeken en het minimalisme. Er zitten namelijk geen duidelijke knoppen of ingangen in, alleen aan de achterkant, waardoor het er enigszins futuristisch uitziet. Het apparaat is draadloos via een wifi-verbinding te bedienen en heeft geen eigen geheugen. Het heeft zelf geen luidsprekers, maar kan gemakkelijk verbonden worden met allerlei geluidssystemen.

Hierbij kan het je huis veranderen in een thuisbioscoop of concertzaal. Dit is allemaal te besturen via de MUZO player-app voor zowel Android als iOS. Diverse streamingsdiensten, waaronder Napster, Qobuz, Spotify en Tidal, worden erdoor ondersteund. Overigens beschikt het apparaat ook over een wek- en slaaptimerfunctie.

Het ontwerp is allereerst een voordeel, aangezien het origineel en zeer elegant is. Daarnaast worden allerlei functies door het apparaat ondersteund en is het makkelijk te bedienen.

Daarentegen moet je wel apart luidsprekers aanschaffen en zijn er haperingen doordat het verbindt via wifi.

Sinds jongs af aan ben ik gepassioneerd door alles wat met computers en elektronica te maken heeft. Overdag vind je mij als verkoper in een IT winkel, s'avonds kom je me dan weer tegen op World of Warcraft. Ik noem mezelf graag een echte geek en review dan ook regelmatig de laatste nieuwe gadgets