De 5 beste hondentuigen voor je huisdier onder de loep genomen

14

Het is heerlijk om te wandelen met je hond. Of je nu uren door de bossen wil lopen of samen met je trouwe viervoeter gaat winkelen. Natuurlijk moet hij dan wel aan de lijn met je meelopen om te voorkomen dat hij ineens de weg op loopt, gaat jagen of jou kwijtraakt. Met onze vijf beste hondentuigen zorg je dat je hond zich comfortabel voelt en dat jij genoeg controle over je hond hebt, als dat nodig is.

Hunter Harnas Norweger Racing Nylon

Dit robuuste tuig is special ontworpen om de hond te laten trekken. Door de brede borstriem en de buikriem wordt de kracht verdeeld over de hele borst van de hond zonder ergens te knellen of te schuren. Als je graag graat canicrossen, fietsen of speuren met de hond, dan is dit tuig daarvoor erg geschikt. De band zijn van stevig nylon dat van binnen is gevoerd met fleece. Zo is het tuig heerlijk zacht en zal het de vacht van de hond niet beschadigen. Door het ontwerp van het tuig kan de hond echter wel makkelijk ontsnappen door achteruit te trekken. Het hondentuig is dus niet geschikt voor angstige honden of honden die snel willen ontsnappen. De rand van het nylon is reflecterend voor extra veiligheid als je met de hond op de weg sport. Aan het tuig is een ronde ring bevestigd, waar je eenvoudig de riem aan kan bevestigen.

Voordelen:

• Geschikt om mee te sporten
  • Goede drukverdeling door borstband
  • Sterk hondentuig
  • Mooi design
  • Zachte voering voor extra comfort

Nadelen:

• Hond kan eenvoudig ontsnappen
  • Tuig moet over de kop van de hond aangetrokken worden
  • Borstband kan niet versteld worden

Zoals je al gezien hebt in onze lijst heeft elk hondentuig zijn eigen voor- en nadelen. Ze zijn allemaal van goede kwaliteit en kunnen jaren mee. Welk hondentuig het beste is, hangt vooral af van je hond. Als je een angstig hond hebt die wil vluchten als hij geschrokken is, dan is een anti-ontsnappingstuig de beste keuze. Zo kan je je hond in bedwang houden tot hij weer rustig wordt. Zo’n anti-ontsnappingstuig is ook handig als je je hond net hebt en jullie nog geen band hebben opgebouwd. Om te sporten zijn er andere hondentuigjes. Deze tuigen verdelen de druk over het lichaam van de hond als hij trekt, waardoor er geen lichaamsdelen overbelast worden. Als je een hond hebt die veel trekt en wil je hem dat juist afleren dan zijn daar weer andere hondentuigen voor. Als je deze keuze hebt gemaakt, let je daarna vooral op de pasvorm en het comfort voor de hond. Het tuig moet tenslotte wel lekker zitten. Daarnaast moet hij eenvoudig aan te trekken zijn. Als je hond niet graag iets over zijn kop wil, zijn veel hondentuigen al niet geschikt. Door vooraf goed te bedenken wat je zoekt in een tuig, zal je zeker de juiste keuze maken. En met het juiste tuig kunnen jij en je hond samen de leukste avonturen gaan beleven.

Puppia soft hondenharnas

Het hondenharnas van Puppia is extra zacht en daarom comfortabel voor jouw hond. Door het brede borststuk wordt de druk goed over het hondenlijf verdeeld. De buikriem is verstelbaar, zodat het tuig altijd passend gemaakt kan worden. Deze riem loopt net onder de oksels door naar de borstkas. Zo is het tuig geschikt voor honden met verschillende soorten lichaamsbouw, van de slanke whippet met brede borstkas tot de buldog met brede schouders. Om het hondentuig aan te trekken moet de hond zijn kop door het tuig steken. Dit vinden niet alle honden even makkelijk om te doen, maar met de juiste beloning moet het zeker gaan lukken. De borstriem maak je vast met een klikgesp. Door de verschillende maten kan het tuig vanaf puppyleeftijd worden gebruikt. Je hond zal zich in dit tuig heerlijk comfortabel voelen. Door de diverse vrolijke kleuren zal het je altijd lukken om een tuig te vinden dat bij je hond past.

Voordelen:

• Zacht en comfortabel hondentuigje
  • Borstriem eenvoudig te verstellen
  • Mooi design
  • Verkrijgbaar in diverse kleuren en maten

Nadelen:

• Tuigje rekt mee, dus kan afglijden
  • Minder geschikt voor langharige honden
  • Moet over de kop aangetrokken worden

AnnyX hondentuig harnas Fun

Het hondentuig van AnnyX heeft de vorm van een Y. Dat houdt is dat er over beide schouders een band loopt. Deze lopen naar een band op de borst en een band op de rug. Ook om de buik zit een band, zodat de hond niet zomaar uit het tuigje kan ontsnappen. Om het tuig aan te trekken moet de hond zelf zijn kop door het tuigje steken. Dat kan soms lastig zijn, maar door een snoepje door het tuigje te geven, lukt het meestal wel. De borstriem klik je vast met twee gespen. Door de Y-vorm komt er geen druk op de hals of keel van de hond. Bovendien zijn de banden gevoerd voor extra comfort. Dit hondentuig kan daarom ook gebruikt worden om mee te speuren of hard te lopen. De borstriem en schouderriemen zijn precies op maat te maken. Het AnnyX tuig is verkrijgbaar in diverse maten en allerlei verschillende kleuren.

Voordelen:

• Verkrijgbaar is diverse kleuren en maten
  • Geen druk op hals voor Y-vorm
  • Goed verstelbaar tot juiste maat
  • Ook geschikt voor speuren en hardlopen

Nadelen:

• Hond moet kop door tuig steken om aan te doen
  • Geen handvat

Trixie Stay Hondentuig Zwart

Dit hondentuig van Trixie is een zogenaamd anti-ontsnappingstuig. Het tuigje bestaat uit drie banden, die aan elkaar vastzitten. De voorste band gaat op de hals van je hond, de tweede net achter de voorpoten op de borstkas en de laatste band gaat om de taille net achter de ribben. Deze laatste band kan eventueel worden verwijderd. Over de rug loopt een band die de drie banden bij elkaar houdt. Door het ontwerp van deze band is het onmogelijk voor de hond om zich uit het tuigje te wringen. Deze hondentuigjes zijn dus ideaal voor honden die snel schrikken of angstig zijn. De banden zijn eenvoudig verstelbaar, zodat je het hondentuig altijd passend kan maken. Ook de lengte van de rugband kan worden versteld. Alle banden zijn gevoerd met neopreen voor meer comfort voor de hond. Deze hondentuigjes zijn in verschillende maten verkrijgbaar.

Voordelen:

• Goed verstelbaar
  • Stevig en comfortabel
  • Anti-ontsnappingstuig
  • Verkrijgbaar in verschillende maten
  • Geschikt voor angstige honden

Nadelen:

• Smalle bandjes
  • Niet comfortabel voor hard trekkende honden

Julius-K9 IDC®Powertuig

Julius is een bekende merknaam op het gebied van hondentuigen. Deze robuuste tuigen zijn namelijk erg robuust en stevig. Bij een hond die erg aan de lijn trekt, zit dit hondentuig nog steeds comfortabel. Bovendien vangt het een deel van de kracht op, waardoor jij makkelijk de lijn vast kan houden. Je kan je hond makkelijker tegenhouden of laten stoppen. De stevige borstband zorgt dat de druk van het tuig goed over het lichaam van je hond wordt verdeeld, zodat hij niet overbelast raakt. Het hondentuig is verkrijgbaar in diverse maten. Je maakt de riem vast aan de stevige ring aan de bovenkant van het tuig. Bovenaan zit ook een handvat, waarmee je je hond tegen kan houden of kan ondersteunen bij traplopen of het in of uitspringen van de auto. Het hondentuig is gevoerd voor extra comfort. Links en recht van het tuig zitten labels, die je kan laten personaliseren. Zo kan je een hondentuig met naam maken.

Voordelen:

• Stevig en robuust tuig
  • Gevoerd voor extra comfort