3. De 3 beste gratis boekhoudprogramma’s voor je administratie

De 3 beste gratis boekhoudprogramma’s voor je administratie

5
0

De boekhouding doen, is een saai, maar noodzakelijk klusje voor ondernemers. Een goede administratie is niet alleen handig voor jezelf, maar ook verplicht. Op deze manier kun je bijhouden of en hoeveel winst er gemaakt wordt. Daarnaast is de boekhouding van belang voor de verdere visie van je onderneming en welke investeringen je wilt en kunt maken.

Door gebruik te maken van een online boekhoudpakket zorg je ervoor dat je aan je administratieve verplichtingen kunt voldoen en inzicht krijgt in de stand van zaken van jouw onderneming. Wat is er dan fijner dan het beginnen met een gratis boekhoudprogramma om als starter gewend te raken aan online boekhouden zonder er veel aan kwijt te zijn? Hieronder lees je welke drie gratis boekhoudprogramma’s jou hierbij het beste van dienst kunnen zijn.

Wat houdt een gratis boekhoudprogramma precies in?

Iedere ondernemer moet zoals gezegd zijn of haar boekhouding bijhouden. Dit mag op de manier die jij wilt, zoals alles in een schriftje opschrijven of gebruik maken van online (gratis) programma’s. Er zijn hierbij verschillende varianten beschikbaar, zoals een limiet op het aantal gemaakt boekingen of een gratis periode.

Boekhoudprogramma’s zorgen er met name voor dat de administratie een stuk soepeler en geautomatiseerder plaatsvindt, zodat je er minder tijd aan kwijt bent. Daarnaast wordt het rekenwerk uit handen genomen en worden er allerlei koppelingen gemaakt naar andere instanties, zoals banken, webshops, incassobureau’s en betaalmiddelen. Op deze manier is er voor jou als drukke ondernemer meer tijd over om andere belangrijke zaken te behandelen.

Omdat het gratis aangeboden wordt, zullen niet alle geavanceerde functies van betaalde boekhoudprogramma’s beschikbaar zijn. Echter, het is een goede start voor iedere ondernemer om de wereld van het boekhouden te kunnen verkennen zonder dat er grote kosten aan verbonden zijn.

De drie beste gratis boekhoudprogramma’s

Het gebruiken van een online gratis boekhoudprogramma is een goede basis voor het bijhouden van de administratie van jouw onderneming om tijd, geld en moeite te besparen. Welke drie programma’s zijn op dit gebied echter de beste?

3. Ficsus

Het eerste gratis en online boekhoudprogramma dat besproken zal worden, is Ficsus. Dit programma is speciaal ontwikkeld voor zzp’ers, kleine ondernemingen dus, en deze doelgroep kan er dan ook direct mee aan de slag. Voor het gebruik van Ficsus is geen voorkennis over boekhouden nodig en er is een koppeling aanwezig met de Belastingdienst om BTW aangiftes sneller te kunnen doen. Er is daarnaast een gratis helpdesk beschikbaar.

Belangrijkste eigenschappen

Belangrijke eigenschappen van Ficsus zijn de koppeling met de Belastingdienst voor het doen van BTW aangiftes. Daarnaast is het een eenvoudig programma, aangezien er een aantal grote buttons aanwezig zijn met verschillende functies. Denk hierbij aan opties voor inkomsten, uitgaven en interne functies voor het plaatsen van overboekingen naar je eigen rekening(en).

Het is belangrijk waar jouw onderneming staat op het gebied van winsten en verliezen en hier speelt Ficsus op in. Het programma geeft namelijk automatisch de balans en de winst- en verliesrekening. De balans kan je een inzicht geven in de bezittingen en schulden die gelden op een bepaald moment en de winst- en verliesrekening zorgt voor een overzicht van de opbrengsten en kosten over een tijdsperiode.

Je kunt na een proefperiode met de gratis variant ook gaan voor het betaalde Ficsus Boekhouden Compleet. De kosten hiervan bedragen 12,50 euro per maand.

Voordelen en nadelen

De voordelen van het gratis boekhoudprogramma van Ficsus zijn de integratie van de Belastingdienst, de verschillende handige functies en de eenvoudige interface. Het beginscherm van het programma geeft meteen de huidige stand van verliezen en winsten aan die de laatste maanden zijn gegenereerd. Tevens worden openstaande facturen getoond en heb je geen voorkennis nodig om het programma te gebruiken.

Daarnaast kun je vanaf iedere locatie met internet boekhouden en heb je altijd inzicht in de cijfers van je onderneming. Updates worden overigens automatisch uitgevoerd en er is een voorbeeld boekhouding beschikbaar om je aan vast te houden.

Een nadeel aan dit programma zijn de beperkte hoeveelheid functies die beschikbaar worden gesteld aan gebruikers. Aangezien het gratis is, zijn veel geavanceerde functies niet beschikbaar en kunnen alleen gebruikt worden wanneer een extra pakket bijbetaald wordt. Tevens wordt de boekhouding bewaard op een externe server, waardoor de veiligheid van je gegevens niet volledig gewaarborgd kan worden.

2. Moneybird

Moneybird mag dan niet volledig gratis zijn, toch is het één van de beste boekhoudprogramma’s van deze tijd. Dit eenvoudige pakket omvat allerlei aantrekkelijke functies om te gebruiken tijdens het boekhouden. Het kan door iedere ondernemer gebruikt worden om gratis maximaal drie facturen per maand te maken. Vaak is dit echter niet genoeg, maar voor starters een fijn aanbod om boekhouden te vergemakkelijken.

moneybird 1

Belangrijkste eigenschappen

Moneybird omvat een aantal aantrekkelijke functies, waaronder het maken van offertes en facturen en het versturen van deze documenten een stuk eenvoudiger wordt. De te betalen BTW en omzet worden automatisch geboekt. Ook kunnen inkoopfacturen en bonnetjes ingeboekt worden en de kosten worden berekend om de voorbelasting te kunnen regelen. Tevens kunnen banktransacties worden ingelezen en wordt de balans automatisch door het programma bijgewerkt.

Dat is nog niet alles, aangezien extra boekingen toegevoegd kunnen worden via het memoriaal. Dit omvat bijvoorbeeld de loon of een beginbalans. Tot slot wordt er op het programma een volledig overzicht gecreëerd van de stand van zaken van jouw bedrijf. De rapportages van de resultaten en de balans geven de basis voor het doen van aangiftes en jaarrekeningen.

Er zijn drie abonnementen beschikbaar als aanvulling op de gratis service. De eerste omvat een bedrag van 12 euro per maand voor het doen van 20 bankmutaties, de tweede 21 euro per maand in ruil voor 50 bankmutaties en de derde bedraagt 30 euro per maand voor het onbeperkt gebruiken van de diensten.

Voordelen en nadelen

Voordelen van de service zijn handige functies voor ondernemers, waardoor je bijvoorbeeld met je telefoon via een app bonnetjes kunt toevoegen aan je administratie. De herkenfunctie van inkoopfacturen is ook een pluspunt, waarmee bedragen, namen en nummers herkend worden en een factuur snel ingeboekt kan worden.

Minpunten van Moneybird zijn dat het slechts gekoppeld kan worden aan vier banken, waarbij bankmutaties nog niet automatisch ingelezen kunnen worden. Tevens is het programma maar voor een erg beperkt deel gratis, waardoor je al snel aanvullende pakketten zult moeten nemen om aan de eisen van jouw bedrijf te kunnen voldoen.

1. E-boekhouden

Op nummer één van beste gratis boekhoudprogramma’s staat e-boekhouden, wat voor starters een ideale basis is voor het bijhouden van de administratie en voor wel vijftien maanden gratis is uit te proberen. Je hebt hierbij ook beschikking tot ondersteuning per e-mail of via de telefoon en er zijn handige koppelingen te gebruiken. Na de vijftien maanden proefperiode betaal je tussen de 6 en 15 euro per maand voor het gebruiken van de services.

Belangrijkste eigenschappen

E-boekhouden is evenals de vorige programma’s makkelijk in gebruik en de opstarttijd duurt slechts een paar uurtjes. Door middel van een gids wordt je door het programma geleid en er zijn ook video tutorials te volgen om de kunst van het boekhouden onder de knie te krijgen. De stap voor stap handleiding neemt je van begin tot eind bij de hand.

Daarnaast is er een uitgebreide ondersteuning beschikbaar om vragen en problemen op te kunnen lossen in de vorm van een klantenservice. Ook deze service is online beschikbaar en zorgt ervoor dat je meer controle, overzicht en inzicht hebt in de boekhouding van je onderneming. Tevens is er een app van het programma te downloaden om overal op de hoogte te kunnen blijven van jouw administratie.

Overige opties die aangeboden worden door e-boekhouden omvatten factureren, offertes maken, het bijhouden van de urenregistratie en de voorraad en relaties beheren. Tevens wordt je als klant in staat gesteld om automatische bankkoppelingen te maken en de scan en herken-functie te gebruiken voor bonnetjes. Overigens is de Belastingdienst erkend door het programma, waardoor BTW aangifte ook eenvoudiger wordt.

Voordelen en nadelen

De voordelen van het gebruiken van e-boekhouden zijn de eenvoudige opzet en de hulpmiddelen om het programma en boekhouden zelf helemaal onder de knie te krijgen. De handleidingen zorgen ervoor dat boekhouden eenvoudiger wordt voor iedere ondernemer en de boekhouding kan gepersonaliseerd en versneld worden. Daarnaast is de lange gratis proefperiode een uitkomst voor veel startende ondernemers. Echter, het overstappen naar de betaalde programma’s van e-boekhouden is ook geen grote stap op monetair gebied.

De mobiele app zorgt daarnaast voor een toegang van 24 uur per dag elke dag van de week tot jouw administratie. Nadelen zijn dat het minder geschikt is voor ondernemingen met uitgebreide, complexe boekhoudingen en dat er geen timer of agenda gekoppeld kan worden.

(5)