5 beste GPS trackers: zorg dat de juiste factor je keuze bepaalt

44

Wanneer je een gps tracker wil aanschaffen, zal je eerst moeten bepalen waarvoor je de tracker gaat gebruiken. Welke beweegreden bepaalt je keuze? Wil je een gps tracker kopen met bepaalde kwaliteitseisen en speelt het aan te besteden budget een rol of niet. De functietools van deze apparaten kunnen nogal verschillen van elkaar. Lees hier enkele nuttige bruikbare tips om inspiratie op te doen bij de aankoop van een gps tracker.

Waarvoor staat gps?

Het systeem is door de jaren heen inmiddels zo ingeburgerd, dat de afkorting tegenwoordig in kleine letters wordt aangeduid. Het vroegere GPS staat synoniem voor Global Positioning System. De roots van gps liggen bij de Amerikaanse overheid en bestaat uit 24 satellieten die in een baan rond onze planeet draaien. De huidige gps tracker vangt signalen van deze satellieten op en kan zich op deze wijze zichzelf wereldwijd lokaliseren.

Wat doet een gps tracker?

Gps apparaten worden ingezet om mensen, waardevolle spullen of dieren op bepaalde locaties terug te vinden. De info die de gps-gebruiker nodig heeft, kan worden doorgegeven via sms, email of een wegenkaart. Zo zie je altijd wanneer je kinderen bijvoorbeeld van school komen of waar je viervoeter loopt. Daarnaast kunnen auto’s of waardevolle voorwerpen perfect worden gedetecteerd met zo een gps tracker. In de meeste gevallen wordt dit in real-time opgevolgd.

Gps tracker met of zonder abonnement

Bij de aanschaf van een gps tracker speelt uiteraard je budget een cruciale rol. Wanneer je weet welke functietools je nodig hebt, is het raadzaam niet te investeren in onnodige toeters en bellen. Per slot van rekening moet je voor ogen houden dat een gps tracker uiterst functioneel moet blijven. Om een juiste deal te maken, zal je het bijhorend serviceplan nauwlettend moeten bekijken. Over het algemeen wordt een gps tracker verkocht zonder abonnement. Maar dat is niet altijd het geval. Het is wel uitkijken geblazen bij een maandelijks abonnement. De prijskaartjes van een abonnement kunnen immers schommelen tussen 5 en 50 euro per maand.

De keuze van een mini-gps

Ook de afmeting van een gps is niet onbelangrijk om te overwegen. Zo past een mini-gps uitstekend in de broek van je tienerkind of hecht je een mini gps aan de halsband van je huisdier vast. Voor bepaalde beroepen is soms discretie vereist en komt de gps in pocketformaat goed van pas.

Hou rekening met de batterijduur

Vergeet niet te kijken naar de batterijduur van je gps toestel. Vooral de manier waarop de gps info rapporteert. Er zijn verschillende systemen voor handen. Denk maar aan de zogenaamde ‘powerbank’ met extra accutijd. Uiteraard brengt dit ook extra kosten met zich mee. Er bestaan ook trackers die in je auto worden geïnstalleerd en die de nodige stroom halen uit het elektrisch systeem van je wagen.

Tracemaster Auto volgsysteem gps Tracker

Het Auto volgsysteem van het merk Tracemaster is een veelzijdigegps tracker die je voertuig overal volgt, heel makkelijk te gebruiken is en waarbij je geen last ondervindt van snoeren. In tegenstelling tot de meeste gps trackers, gebruik je dit toestel zonder abonnement. Dankzij het online platform of via de gratis app zie je rechtsreeks in real-time waar je auto zich bevindt. Met de Google Maps kaart heb je meteen een plaatsbepaling. Het grote voordeel van deze gps tracker is dat de gereden trajecten tot 3 maanden worden bijgehouden. Zo kan je alle routes nog eens bekijken. Met de gratis meegeleverde app bepaal je de instellingen op een eenvoudige manier. De accu is krachtig en kan 90 dagen mee zonder op te laden. De gps is overigens waterdicht.

Plus- en minpunten

• Het gps apparaat is spatbestendig en waterproof
  • Gereden routes zijn tot 3 maanden terug nog op te snorren
  • De accu is 90 dagen te gebruiken zonder dat je moet opladen

Cons

• Er is geen simkaart voorzien
  • De eerste keer is de gps tracker niet zo eenvoudig in te stellen

Technische specificaties in een notendop

Merk: Tracemaster
Kleur: zwart
Taal: handleiding Nederlandstalig
Materiaal: kunststof
Bereik: 15 kilometer en meer
Gewicht: 168 gram
Batterijduur maximaal: 90 dagen

Bluetooth Keyfinder

Met de keyfinder van Bluetooth track je kostbare eigendommen zoals huisdieren, elektronica, koffers, sleutels, caravan, smartphone, laptops, tablets en dergelijke meer. Via een speciale meegeleverde app is alles te besturen vanop een afstand van 25 meter buitenshuis. Het leuke van deze tracker is dat je 6 tracers - volgens je persoonlijke keuze - op 1 telefoon kan verbinden. Bij deze tracker beschik je over de mogelijkheid om eveneens een alarm in te stellen. Zo hou je bijvoorbeeld de kinderen makkelijk in de gaten wanneer ze buiten spelen. De meegeleverde app wordt ondersteund door Google maps. Daarnaast heeft dit toestel ook nog een leuke gadget in de vorm van een voice recording. Heb je niet meteen papier en pen bij de hand, dan kan je de recording-functie inschakelen en een bepaalde boodschap inspreken door twee keer op een knop te drukken.

Plus- en minpunten

• Geschikt voor elke telefoon, zowel voor Android als iOS en Bluetooth
  • + Met de app kan je je eigen ingesproken boodschappen achteraf beluisteren met de voice recording
  • + Bereikbaarheid tot 25 meter buitenshuis

• Gebruikswijziging is Engelstalig

Merk: I TAG
Kleur: zwart
Taal: Engelstalige handleiding
Materiaal: kunststof
Bereik: 15 kilometer en meer
Gewicht: 8 gram
Batterijduur maximaal: 90 dagen

Invoxia - Huisdier GPS Tracker

Met de huisdier gps tracker van Invoxia weet je op elk ogenblik van de dag waar je geliefkoosd huisdier vertoeft. In grote tegenstelling met de andere concurrerende trackers doet de producent Invoxia beroep op het zogenaamde LoRa netwerk. Op deze manier is er geen simkaart meer nodig. Bij een beweging, geeft de tracker elke 10 minuten zijn positie automatisch door. Wanneer het batterijniveau lager is dan 20 procent, krijg je een automatisch signaal dat de accu moet worden opgeladen. De laadtijd duurt plus minus anderhalf uur. De tracker is zowel te volgen op je smartphone, maar ook op je pc.

Plus- en minpunten

• Geen simkaart meer nodig
  • Het installeren van de dierentracker gebeurt als een fluitje van een cent
  • Als het batterijniveau zakt onder de 20 procent, krijg je automatisch een melding

• De batterijduur ligt aan de lage kant. Na vier weken moet je de batterij herladen

Merk: Invoxia
Kleur: zwart
Materiaal: kunststof
Bereik: 15 kilometer en meer
Gewicht: 118 gram
Batterijduur maximaal: 30 dagen

GPS tracker Zonder Abonnement

Deze locatie tracker maakt gebruik van allerlei technieken zoals BDS, WiFi, LPS en uiteraard GPS. Als je van plan bent om je huisdier niet uit het oog te verliezen, doe je beroep op deze Driveway gps tracker. De piepkleine tracker hecht je makkelijk vast aan de halsband van je huisdier. Op die manier kan je de avonturen van je viervoeter op de voet volgen. Wanneer je apparaat geen gps verbinding heeft, dan schakelt het automatisch over op (lokale) WiFi spots. De gratis meegeleverde app beschikt over een digitale kaart.

Pluspunten- en minpunten

• Dankzij het pocketformaat en het lichte gewicht is deze tracker eveneens geschikt voor katten
  • Je krijgt een automatische melding als je huisdier te ver van huis is afgedwaald
  • Door een simkaart in de tracker te plaatsen, is het apparaatje makkelijk in te stellen

• Standbye tijd slechts 5 dagen

Merk: Driveway
Kleur: zwart
Materiaal: PVC
Bereik: 15 kilometer en meer
Gewicht: 165 gram
Batterijduur maximaal: 5 dagen

Sleutelvinder 2021 - GPS Tracker

Het sakkeren om je sleutels terug te vinden is definitief voorbij met deze Sleutelvinder 2021 van het merk GJ Enterprises. Met de hulp van je telefoon, weet je binnen enkele seconden waar de 'verloren' sleutels zich bevinden. Maar het werkt ook in omgekeerde richting. Als je telefoon zoek is, gebruik je de knop op je keyfinder van Bluetooth om je telefoon te lokaliseren. In de meegeleverde app druk je op de functietool 'Geluid' en binnen een factie van een seconde weet je waar je verloren spullen zich bevinden. Met Google Maps kan je precies zien waar de sleutels op de kaart liggen. Een uitgestippelde navigatie route brengen je terug naar de verloren voorwerpen. Heel handig is dat je de tracker kan koppelen aan verschillende telefoons, zowel van je partner als van de kinderen.

Plus- en minpunten

• De tracer werkt via Google Maps en is bruikbaar wereldwijd
  • Het is superveilig in gebruik met een End-to-End encryptie
  • De meegeleverde app is heel gebruiksvriendelijk

• Het bereik is beperkt tot 150 meter

Merk: GJ Enterprises
Kleur: zwart
Materiaal: kunststof
Bereik: 150 meter
Gewicht: 10 gram
Batterijduur maximaal: 18 maanden

Sinds jongs af aan ben ik gepassioneerd door alles wat met computers en elektronica te maken heeft. Overdag vind je mij als verkoper in een IT winkel, s'avonds kom je me dan weer tegen op World of Warcraft. Ik noem mezelf graag een echte geek en review dan ook regelmatig de laatste nieuwe gadgets