1. Home
  2. review
  3. Wat zijn de 3 beste e-mailmarketing softwareprogramma’s?

Wat zijn de 3 beste e-mailmarketing softwareprogramma’s?

email marketing 1
e-mail marketing

Wanneer je als ondernemer online van start gaat met een bedrijf of je wilt jouw onderneming uitbreiden, dan ontkom je niet aan goede e-mailmarketing software. Zo’n programma stelt je in staat om op allerlei manieren een goede klantenbinding te creëren. Bovendien is het dé manier om potentiële klanten naar je bedrijf toe te trekken.

Een goed e-mailmarketing softwareprogramma neemt je heel veel werk uit handen. Maar wat zijn nu de beste e-mail marketing softwareprogramma’s? Waar moeten ze aan voldoen? Om daar achter te komen, hebben we de huidige drie beste e-mail marketingprogramma’s voor je bekeken. Ontdek wat ze kunnen, wat de voor- en nadelen van elk programma zijn en voor welk soort bedrijf het programma het best geschikt is.

Wat is e-mailmarketing?

Je kunt als ondernemer lukraak e-mails sturen naar al je klanten. Veel mensen zitten echter niet te wachten op ongevraagde mail en dumpen het al snel in de prullenbak.

E-mailmarketing zorgt ervoor dat jouw doelgroep relevante informatie krijgt, gebaseerd op de interesses die de mensen in zo’n groep hebben. Daar omheen kan een complete marketingcampagne worden opgebouwd en geautomatiseerd. In de software zit een editor gebouwd, waarmee je via een drag & drop systeem professionele nieuwsbrieven en formulieren kunt maken.

De software tools maken het mogelijk om resultaten en analyses te laten zien, zodat hier actie op kan worden genomen. Meestal kan via een groot aantal apps worden geïntegreerd met bijvoorbeeld social media of andere websites, zodat een nog groter publiek wordt bereikt.

e mail marketing

Welke drie e-mailmarketing softwareprogramma’s zijn het best?

In België en Nederland worden ActiveCampaign, Mailblue en Aweber veel gebruikt door ondernemers. Wil je weten of een van deze drie softwareprogramma’s wat voor jou is, dan kan je hieronder lezen of het programma bij jouw bedrijf past. Een starter op de markt heeft namelijk een heel ander e-mailmarketing softwareprogramma nodig dan een middelgrote of grote onderneming. Vervolgens kan je gebruikmaken van de gratis proefperiode die worden aangeboden. Zo kan je een goede en bewuste keuze maken voor het beste e-mailmarketing software programma voor jouw bedrijf.

1. ActiveCampaign

Dit softwareprogramma heeft een groot aantal tools om klanten aan te trekken en te binden. Met de gebruiksvriendelijke editor maak je eenvoudig professionele e-mails en nieuwsbrieven. Zet funnels op en maak handig gebruik van marketing automation. Er wordt samengewerkt met honderden apps, zodat je altijd een goede campagne kan opzetten. De software is geschikt voor B2B, B2C, eenmanszaken, kleine, middelgrote en grote ondernemingen. Er zijn verschillende abonnementen mogelijk en er is een gratis proefversie voor veertien dagen.

Voordelen

  • Prijs. In vergelijking met andere e-mailmarketing softwareprogramma’s, is deze software zeer gunstig geprijsd.
  • Nederlandstalige helpdeskmedewerkers. Het bedrijf is van origine Amerikaans, maar er is een flink aantal Nederlandstalige helpdesk medewerkers waar je met vragen terechtkunt.
  • Tags. Door middel van tags worden automatisch groepen aangemaakt. Je hoeft dus niet zelf personen van de ene naar de andere groep te zetten.
  • Gratis proefversie. Er is een gratis proefperiode van veertien dagen waarin je kennis kunt maken met een groot aantal tools die ook in de betaalde abonnementen beschikbaar zijn.
  • 400+ Apps. Deze software werkt samen met honderden verschillende apps. Het is mogelijk te integreren in vele andere websites en campagnemogelijkheden.
  • Sterke workflows. Marketing automation is zeer goed doordacht, waardoor er een goed op elkaar aansluitend systeem is ontstaan van alle marketing- en verkoopprocessen.

Nadelen

  • Ingewikkeld voor beginners. Het softwareprogramma kan er voor beginners ingewikkeld uitzien. Het lijkt lastig, maar wanneer je het systeem eenmaal doorhebt kan je gebruik maken van heel veel features.
  • Korte proeftijd. Wil je op je gemak alle features van dit softwareprogramma testen, dan is de veertien dagen dat je hem gratis mag gebruiken, eigenlijk te kort.
  • Weinig verschillende basic templates. Voor campagnes worden dezelfde templates gebruikt als voor het maken van inschrijfformulieren. Hierdoor kan je niet gemakkelijk een uniek formulier maken.
  • Goedkoopste abonnement is zeer beperkt. Het Lite abonnement biedt lang niet zoveel tools als de andere abonnementen, Professional en Enterprise.
  • Helpdesk overwegend Engelstalig. Spreek je niet zo goed Engels, dan kan dit een nadeel zijn. Gelukkig is er ook een aantal Nederlands sprekend servicedesk medewerkers.

2. Mailblue

Dit is de officiële Nederlandse partner van ActiveCampaign. Wil je dus gebruikmaken van alle tools van de Amerikaanse software, maar dan in het Nederlands? Dan ben je bij Mailblue aan het juiste adres. Met dit softwareprogramma kan je kiezen uit dezelfde abonnementen Lite, Plus of Professional als bij de Amerikaanse versie. Je kan met het Amerikaanse programma funnels opzetten, automatische marketing in gang zetten of gebruik maken van een van de vele apps om te integreren.

Het dashboard is zeer uitgebreid, waarbij je zelf kan bepalen hoeveel en welke applicaties je hierop terugziet. Met de drag & drop editor maak je zelf formulieren aan en bouw je campagnes om contactgroepen heen.

Voordelen

  • Zeer uitgebreid softwareprogramma. Dit programma heeft alle tools om een compleet en professioneel marketingcampagne op te zetten en uit te breiden.
  • Nederlandstalige support.

Nadelen

  • Tegenhouden affiliate links. Dit softwareprogramma houdt soms affiliate links tegen, waardoor dit niet goed opgezet kan worden.
  • Basic formulieren erg beperkt. De web form builder is erg uitgekleed, waardoor het niet niet eenvoudig is om unieke formulieren aan te maken.

3. Aweber

Dit is een softwareprogramma dat is voornamelijk richt op e-mailmarketing voor kleine bedrijven. Groeit het bedrijf dan kan je het abonnement opschalen. Overigens is er ook een gratis versie én een proefperiode van dertig dagen.

Dat Aweber een populair programma is, komt voor een groot deel door de vele features. De Smart designer zorgt dat e-mails, formulieren en nieuwsbrieven er professioneel uitzien. Maak landingpagina’s, verstuur automatisch gepersonaliseerde nieuwsbrieven en analyseer de resultaten van een campagne. Met deze software kan je als ondernemer vrij gemakkelijk alle e-mailmarketingcampagnes integreren in andere software systemen.

Voordelen

  • Zeer goede editor. De editor om formulieren mee op te bouwen, wordt als zeer goed ervaren. Er zijn legio mogelijkheden om formulieren te maken. Ook wordt stockfotografie ondersteund.
  • Gebruiksvriendelijk programma. De handige wizards loodsen je gemakkelijk door de vele functies heen.
  • Goede ondersteuning. Contact is mogelijk via telefoon, chat, forum, chat of inschrijfformulier. Daarnaast is er een goed helpdesk en Facebook community.

Nadelen

  • Prijzig bij veel contacten. Er is een gratis proefversie en een gratis abonnement. Het betaalde Pro abonnement begint met een schappelijke prijs, maar loopt al snel op wanneer je veel contacten wilt importeren.
  • Gedateerde sjablonen en templates. Er is een uitgebreide bibliotheek aan sjablonen en templates, maar veel hiervan zien er wat ouderwets uit.
  • Marketing automation werkt niet optimaal. Marketingautomatisering kan alleen, wanneer een persoon zich aanmeldt voor een e-mail lijst of wanneer er een tag aan een gebruiker wordt toegevoegd.

(6)