De 5 beste cd spelers om te kopen

16

Ze lijken uit de tijd, maar cd speler zijn nog erg gewild tegenwoordig om allerlei soorten muziek in digitale vorm mee te kunnen beluisteren. Een cd, wat staat voor compact disc, werd samen met een bijbehorende speler in 1982 ontdekt en ontworpen en kende voor vele jaren veel succes. Inmiddels zijn er streamingsdiensten, zoals Spotify, met een steeds vernieuwend aanbod die de trend van muziek luisteren hebben overgenomen. Echter, die oude cd’s die je nog hebt liggen met gouden oude nummers of muziek met sentimentele waarde moet je toch ergens op af kunnen spelen. Ook kan het bezitten van cd’s van antieke waarde voor je hebben.

Wat kun je precies met een cd speler, wat is het verschil met een dvd-speler en welke vijf soorten zijn het beste voor het beluisteren van jouw favoriete cd’s?

Wat doet een cd speler?

Sinds zijn ontdekking in 1982 zijn er veel aanpassingen toegepast op de cd speler. Het is een apparaat om cd’s op af te spelen, waarop muziek in een digitale vorm opgeslagen is. Deze speler kan de digitale informatie van compact discs aflezen en dit vervolgens verwerken tot een analoog, elektronisch signaal. Dit wordt door een versterker omgezet in geluid. Cd spelers zijn er als onderdeel van geluidssystemen, auto radio/cd spelers en ook als draagbare apparaten.

Modernere uitvoeringen van de cd speler kunnen ook andere vormen van muziek afspelen naast PCM audio. Het gaat hier bijvoorbeeld om muziek in de vorm van AAC, MP3 en WMA. Dit maakt het apparaat veelzijdiger en aantrekkelijk voor een groter publiek. Tegenwoordig kiezen mensen voor een cd speler in plaats van het downloaden van muziek vanwege de uitstekende kwaliteit en het sentimentele gevoel erbij.

Verschil met een dvd-speler

Een cd speler verschilt van een dvd-speler in wat het kan reproduceren. Veel dvd-spelers kunnen ieder cd-formaat afspelen, waardoor je zowel audio als video discs kunt laten afspelen op hetzelfde apparaat. Een cd speler daarentegen is enkel voor het afspelen van cd’s en is niet in staat om dvd’s af te spelen. Dit komt doordat er geen video-uitgang is opgenomen in het apparaat en het doeleinde is dat audio afgespeeld wordt, zonder dat hierbij beeld getoond wordt.

Dit verschil komt voort uit het feit dat de laser van een dvd-speler uitgerust is voor het lezen van dubbellaagse dvd’s. Hierdoor kunnen twee informatielagen boven op elkaar afgelezen worden.

Welke vijf cd spelers zijn het beste?

CD-speler Draagbare met Bluetooth

Voor rond de 55 euro kun je een draagbare cd speler en radio in één van Muse Electronics aanschaffen. Het apparaat heeft de uitstraling van een oude draagbare radio, maar is van allerlei moderne gemakken voorzien en is dus ook in staat om cd's af te spelen. Ook kan de radio verbinden met bluetooth, waardoor je al je favoriete muziek kunt streamen. Deze muziek wordt met een helder, vol geluid de kamer in gezonden.

Door de voor geprogrammeerde voorkeurzenders, waarvan er wel 30 beschikbaar zijn, kun je je favoriete radio zenders er gemakkelijk opzetten. Daarnaast er is een AUX-aansluiting beschikbaar om een externe bron te kunnen verbinden. Alles is overigens makkelijk af te lezen van het heldere LCD display. Tot slot is de ingebouwde cd speler geschikt voor CD, CD-R en CD-RW.

Dit apparaat is van veel functies voorzien, zoals applicaties voor bluetooth, een externe bron en voor geprogrammeerde radio zenders. Tevens is het formaat compact en daardoor geschikt voor verschillende gelegenheden.

Aan de andere kant worden sommige cd's door deze cd speler geweigerd en is de geluidskwaliteit niet altijd naar behoren. Dit vormt een beperking van het model

CD-speler Draagbare met Bluetooth en Beschermkap

Achaté levert de tweede beste cd speler, waarmee je overal in huis cd's kunt afspelen, aangezien het model gemakkelijk aan de muur opgehangen kan worden. Ook kan deze speler neergezet worden door de standaard eronder. Naast het afspelen van cd's kun je met het apparaat verbinden met bluetooth en een koptelefoon en luisteren naar de radio. Dit kan allemaal op afstand bestuurd worden via de afstandsbediening.

Bang dat jouw cd speler stoffig wordt doordat het steeds bovenop dat kastje staat? Daar is bij dit model iets op bedacht, namelijk de stof werende beschermkap, waardoor ook je cd's beschermd blijven. De prijs van deze variant is 55 euro. Het ontwerp is vierkant met de draaischrijf voor cd's naar voren gericht.

Met deze cd speler kun je meerdere soorten muziek luisteren, namelijk via cd's en bluetooth, maar ook via een koptelefoon, de radio en door middel van een USB-aansluiting. Ook kan het daarnaast als decoratie in huis gebruikt worden door het unieke design. Tevens kan het apparaat overal neergezet of opgehangen worden.

Nadelen zijn dat het geluid soms van wat mindere kwaliteit is en dat het unieke ontwerp niet bij iedereen in de smaak valt. Je moet er dus wel van houden.

Renkforce CD-2000ME CD

Wanneer je op zoek bent naar een ouderwetse variant van de cd speler is de CD-2000ME van het merk Renkforce iets voor jou. Het betreft een lage, lange kast met aan de voorkant een opening voor de invoer van een cd. De speler speelt cd's af, maar daarnaast ook MP3 en WMA-bestanden. Deze bestanden worden dan ook gelijk als MP3-bestand overgezet op de USB-drive.

Door de USB-ingang kun je je cd's ook digitaliseren om ze op een ander apparaat af te spelen. Denk hierbij aan een autoradio, draagbare speakers en een televisie. Het apparaat ondersteund bestanden van CD, CD-R en CD-RW. Overigens kost dit model rond de 100 euro.

Dit apparaat is in staat diverse soorten muziekbestanden af te spelen en kan daarnaast ook bestanden digitaliseren. De kwaliteit van deze speler is erg hoog en de uitvoering is daarnaast eenvoudig en stijlvol.

Daarentegen is het apparaat wel wat gevoelig en kwetsbaar, waardoor een voorzichtige omgang vereist is. Ook kan het uiterlijk van de speler als saai gezien worden en past door zijn vorm niet op iedere plek in huis

GCDP 8000

Het merk Grundig levert deze rondvormige cd speler waarop een duidelijk display met diverse knoppen naar voren komt. Het apparaat kost ongeveer 50 euro en heeft een stijlvol, minimalistisch ontwerp. Dit ontwerp is ook erg compact, waardoor het makkelijk meegenomen kan worden en ook op diverse plekken geplaatst kan worden. Overigens is deze variant er in meerdere kleuren te verkrijgen, waaronder wit en donkerblauw.

Deze speler beschikt over een afspeeltijd van 12 uur als je het aan één stuk door laat draaien en ondersteunt MP3- en WMA-bestanden. Het frequentiebereik bedraagt 20 tot 20.000 Hertz en het kleine beeldscherm is een LCD display. Door middel van een draaiknop kan het volume geregeld worden. Tot slot zijn er nog aansluitpluggen aan de zijkanten van het apparaat gevestigd, voor bijvoorbeeld een koptelefoon.

Het model van Grundig is een erg eenvoudig en simpel apparaat, waarbij je zonder veel gebruiksaanwijzingen gelijk overweg kunt met de knoppen erop. Door zijn eenvoudige ontwerp is het ook overal te plaatsen.

Haperingen zijn echter onontkoombaar. Dit betekent dat de kwaliteit van het geluid dat geproduceerd wordt niet altijd even goed is. Daarnaast is ook dit model wat saaier dan andere varianten.

Denver MC-5220

De laatste beste cd-speler wordt geleverd door Denver en is een uitgebreid, modern apparaat dat qua ontwerp lijkt op het scherm van een pc. Het is in verschillende kleuren te verkrijgen en heeft aan de voorkant plek voor cd's en een duidelijk display. Voor het gemak zit er ook een afstandsbediening bij, waarmee je op afstand de speler kunt besturen. Het model is door zijn unieke uiterlijk een originele aanwinst voor je interieur.

Je kunt er muziek mee afspelen via de FM radio en ook via het draaien van cd's. Er zit een alarmfunctie in en een aansluiting voor je koptelefoon. De stereo kan door het bijgeleverde frame ook nog aan de muur opgehangen worden. Een overige functionaliteit betreft nog de AUX-aansluiting. De cd-speler kost overigens rond de 40 euro.

Het apparaat heeft allereerst een voordelige prijs en een makkelijke besturing, waarbij alle knoppen aan de voorkant gevestigd zijn. Ook zijn er diverse externe apparaten op aan te sluiten en beschikt de speler over een uniek ontwerp.

Er zitten echter ook nadelen aan, zoals de relatief matige geluidskwaliteit, de kwetsbaarheid van het model en de relatief beperkte mogelijkheden. MP3-bestanden worden er bijvoorbeeld niet door ondersteund.

Welke cd-speler uit deze top vijf komt op jouw kastje te staan om de leukste cd's op af te spelen en nostalgische gevoelens op te wekken?