De 5 beste Canon camera’s van 2022 bekeken

16

Het kiezen van de beste Canon camera is moeilijker dan je zou denken. De populaire fabrikant biedt iets voor elk type fotograaf en elk prijssegment, wat betekent dat of je nu op zoek bent naar een dagelijkse bestuurder of een hoogwaardig werkpaard, je wordt verwend met keuzes.

Deze gids helpt je te bepalen wat voor jou de beste Canon camera is. Sommige mensen denken dat elke newbie moet starten met een Canon spiegelreflexcamera voor beginners – maar deze beproefde en geteste tools zijn natuurlijk de koers van zowel enthousiastelingen als professionals.

Een Canon systeemcamera biedt nu veel geavanceerde functies die je niet in alle DSLR’s vindt, en ze nemen snel de overhand qua populariteit – zowel wat betreft Canon’s kleinere APS-C EOS M-systeem als de full-frame EOS R line-up.

Aan de andere kant van de schaal zijn ‘point-and-shoot’ camera’s perfecte camera’s in zakformaat voor mensen die iets beters willen dan hun telefoon, maar geen zin hebben om lenzen te wisselen of zware apparatuur mee te slepen.

De Canon EOS Rebel SL3 / EOS 250D is nog steeds een goede keuze voor mensen die voor het eerst een camera bezitten, beginnelingen en fotografiestudenten, terwijl de Canon EOS M50 Mark II geschikt is voor vlogging en contentcreatie. De Canon EOS RP is een briljante keuze voor de overstap naar full-frame fotografie, en de Canon EOS R5 (en nu ook de Canon EOS R5 C ontketent de kracht van 8K-video). Ondertussen is de Canon EOS R3 de ultieme beeld verwerking machine voor professionals. Canon heeft onlangs ook twee APS-C-spiegelloze modellen gelanceerd, de Canon EOS R7 en Canon EOS R10, die beide betaalbaarder zijn en gericht op liefhebbers.

Als je eenmaal hebt besloten welke Canon camera je wilt aanschaffen, kun je online veel nuttige tips en handleidingen over het gebruik van de camera vinden. Maar voor nu vind je hier de beste Canon camera’s in elke categorie.

Canon EOS-1D X Mark III

De Canon EOS-1D X Mark III bleek heel wat meer te zijn dan we hadden verwacht. Het is niet alleen een update van de 1D X-werkpaarden serie die geliefd is bij professionals over de hele wereld, het is ook een belangrijke stap voorwaarts voor DSLR's in het algemeen, met diep-lerende AF, 4K zonder uitsnedes (iets dat al geruime tijd ontbrak aan de Canon camera), een vernieuwd besturingssysteem en nog veel meer.

Als je een camera nodig hebt die continue kiekjes kan schieten, met razendsnelle AF en een ontembare burst-snelheid... nou, dat hoeven we je waarschijnlijk geen twee keer te vertellen. Maar we doen het toch: de EOS-1D X Mark III is een verbazingwekkende Canon camera. We horen wel eens zeggen dat dit de laatste professionele sport-DSLR van Canon zou kunnen zijn en dat de vervanger spiegelloos zal zijn, maar in deze branche gebeurt er niets tot het ook daadwerkelijk is gebeurt!

Pluspunten:
-Supersnelle, betrouwbare opnames
-Onvergrote 4K

Minpunten:
-Vast LCD scherm
-Prijzig

Hoewel veel mensen je zullen vertellen dat DSLR's verouderd, zwaar en iets uit het verleden zijn - en dat een Canon systeemcamera de betere keus zijn - vinden wij dat DSLR's nog steeds veel te bieden hebben, zoals een body die je goed vast kunt pakken, heldere optische zoekers, een geweldige gebruiksduur van de batterij en een goede prijs-kwaliteitverhouding. Canon's DSLR's zijn onderverdeeld in APS-C-camera's voor beginners en liefhebbers, en full-frame camera's die geavanceerder zijn en bedoeld voor experts en professionals

Canon EOS 5D Mark IV

Hoewel de EOS R-spiegelloze modellen een nieuwe golf van foto- en videofuncties bieden, heeft het DSLR-ontwerp nog steeds veel voordelen - waaronder een vertragingsvrije optische zoeker, betere hanteerbaarheid met grotere objectieven en een veel betere batterij levensduur. Professionals hebben de Canon EOS 5D Mark IV al lang omarmd als een robuust, veelzijdig werkpaard, en we geloven dat deze Canon camera zelfs is gebruikt om scènes te filmen in de populaire tv-serie The Mandalorian, en hoewel sommigen voorspellen dat dit het einde is voor de EOS 5D DSLR-serie, zal de 5D Mark IV waarschijnlijk nog enige tijd een van de beste camera's voor professionals blijven.

De 4K-video-opname van de EOS 5D Mark IV kent echter een paar beperkingen. De sensor is 1,6x verkleind (dat is Canon's APS-C-formaat), wat niet het meest geschikt is voor groothoek opnamen, maar mogelijk wel handig is voor video-opnamen met telefoto.

Het is geen gespecialiseerde Canon camera die is ontworpen om recht te doen aan een bepaald fotografie genre, maar eerder een robuuste allrounder die zich met vrijwel elke opdracht kan bezighouden. Het 61-punts autofocussysteem is snel en krachtig, en dankzij Canon's Dual Pixel CMOS AF-technologie is ook Live View AF zeer snel. De resolutie van 30,4 Megapixel is niet de hoogste, maar biedt een goede balans tussen resolutie en prestaties bij weinig licht en weinig ruis.

Pluspunten:
-Groot 61-punts AF-systeem
-30,4MP sensor

Minpunten:
-Burstsnelheid gemiddeld 7 fps
-Grote cropfactor voor 4K video

Canon EOS 6D Mark II

Canon EOS 6D Mark II Body - Zwart
€1.389,00
€1.499,00

De EOS 6D Mark II is Canon's goedkoopste full-frame DSLR en de volgende stap na de EOS 90D. Het mag dan betaalbaar zijn, maar deze Canon camera is verre van basic. Het voordeel van een full frame sensor is dat je meer megapixels krijgt en dat de pixels (foto's) groter zijn en meer licht kunnen opvangen. De 26 megapixel sensor in de EOS 6D Mark II biedt een nuttig voordeel ten opzichte van 24 megapixel camera's, want de camera heeft een krachtig 45-punts AF-systeem voor opnamen met de zoeker en Canon's Dual Pixel CMOS AF voor live view fotografie, evenals een fatsoenlijke 6,5 fps continue opnamesnelheid. Wat we echt geweldig vinden, is de gestroomlijnde bediening, bediening lay-out en het volledig scharnierende achterscherm. Als je je de extra's ten opzichte van de APS-C formaat EOS 90D (hierboven) kunt veroorloven, zou de EOS 6D Mark II onze top aanbeveling zijn als de beste Canon camera voor liefhebbers.

Pluspunten:
-Volledig gelede touchscreen
-Novice-vriendelijk maar ook krachtig

Minpunten:
-Volledige HD-video, geen 4K
-Groter dan de EOS RP

Canon EOS 200D

De Canon Rebel SL2 (of EOS 200D in Europa) was een echt goede verkoper, maar zijn opvolger de Rebel SL3 (meer bekend als EOS 250D in Europa) verbetert hem in elk opzicht. Is dit de beste Canon camera voor beginners die je op dit moment kunt kopen? Canon's topklasse APS-C-sensor met een resolutie van 24,1 Megapixel levert een uitstekende beeldkwaliteit, en Live View opnamen met het LCD scherm zijn zo eenvoudig en intuïtief, met zo'n goede autofocus, dat we eigenlijk zouden zeggen dat dit een van de weinige DSLR's is waarbij het maken van opnamen met het scherm net zo eenvoudig is als met een Canon systeemcamera. Canon levert ook 4K video, iets wat ontbrak op de vorige SL2, verpakt in een ergonomisch ontworpen DSLR body die één van de kleinste op de markt is. Wat de prijs betreft, is de nieuwe EOS Rebel T8i een stuk duurder, maar slechts een fractie begeerlijker.

Pluspunten:
-Een lichtgewicht, intuïtieve DSLR
-Superieure Live View opnamen

Minpunten:
-Groter dan spiegelloze rivalen
-Relatief weinig AF-punten

Canon EOS 9D

Canon EOS 90D + EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM - Zwart
€1.698,00
€1.729,00

De Canon EOS 90D is een verbluffend APS-C werkpaard van een camera, verkrijgbaar voor een fantastische prijs. Deze Canon camera combineert een hoogste resolutie van 32,5 Megapixel met een hoge beeldsnelheid van 10 fps en maakt bovendien prachtige 4K-video's zonder bijsnijden - zonder dat irritante bijsnijden waar Canon-camera's in het verleden zo onder gebukt gingen. De bediening en ergonomie zijn geweldig en herinneren ons eraan waarom fotograferen met een DSLR zo'n plezierige tactiele ervaring is.

De Canon EOS 90D is een samensmelting van het gebruiksvriendelijke ontwerp van de EOS 80D met de snelheid van de EOS 7D Mark II, en voegt daar ongecropte 4K-video en die toonaangevende 32,5-megapixel resolutie aan toe. Niet alles is erop vooruitgegaan. De 10 fps is geweldig, maar de buffercapaciteit komt niet helemaal overeen met die van een echte sport camera en de EOS 90D heeft niet de robuustheid - of het 65-punts AF-systeem - van de EOS 7D Mark II. Maar als samensmelting van twee goede, maar verouderde DSLR's tot een door en door moderne allround Canon camera, is het een hele prestatie.

Deze Canon Camera is een prima Canon spiegelreflexcamera voor beginners en is verkrijgbaar voor een welkome prijs voor liefhebbers - en dan hebben we het nog niet eens over het feit dat je een optische zoeker krijgt, die veel mensen nog steeds verkiezen boven de elektronische zoekers op spiegelloze camera's. Geruchten over het uitsterven van de DSLR zullen sterk overdreven zijn als Canon zulke goede modellen blijft produceren.

Pluspunten:
-Onschatbare waarde
-Volledig gearticuleerd touchscreen