3. De 3 Beste boekhoudprogramma’s voor ondernemers

De 3 Beste boekhoudprogramma’s voor ondernemers

1
0

‘Vind jij boekhouden ook zo’n vreselijke klus? Kies dan een goed boekhoudprogramma!

Boekhouden…veel mensen hebben er een hekel aan: het urenlang ordenen van alle gegevens, papieren en mappen omtrent de financiële gegevens. Toch is boekhouden heel handig voor je bedrijf. Zo krijgt jouw bedrijf inzicht in de financiële gegevens en kan hier haar beleid op aanpassen en bijsturen. Ook moet je natuurlijk aan het einde van het boekjaar de financiën kunnen verantwoorden bij de Belastingdienst. Bovendien is het hebben van een goede boekhouding ook heel belangrijk wanneer derden inzicht in jouw bedrijf willen, denk bijvoorbeeld aan de liquiditeitspositie of de rentabiliteit. Een goede boekhouding is dus superbelangrijk! En omdat veel mensen het toch een naar klusje vinden is het belangrijk dat jij een goed boekhoudprogramma gebruikt, niet alleen omdat het boekhouden zelf dan wat gemakkelijker gaat, ook omdat jij op basis van dit programma een goed overzicht moet krijgen. Maar welk boekhoudprogramma moet je dan gebruiken? In dit artikel deel ik met jou alle voor- en nadelen van drie boekhoudprogramma’s: e-boekhouden.nl, fiscusnl en exact.

1. e-boekhouden.nl

Dit boekhoudprogramma is voor startende ondernemers gratis, zo kan je het programma zonder kosten en verplichtingen uitproberen via het proefaccount. Dit proefaccount wordt niet automatisch verlengd en is geheel vrijblijvend. Het voordeel van dit programma is dat je er geen ervaring met boekhouden vereist is. Dit maakt dit programma dus heel toegankelijk en laagdrempelig.

De functies

Je kan bij dit boekhoudprogramma onbeperkt factureren en onbeperkt boeken. Je hebt al je financiële gegevens overzichtelijk in 1 programma. Dit boekhoudprogramma is vooral gericht op mensen die niet zo veel verstand hebben van boekhouden en gewoon ‘even de administratie willen bijwerken’. E-boekhouden heeft een app die je op je telefoon kan downloaden. Zo hoef je niet per se te boekhouding te doen achter de computer of laptop. De pakketten hebben de volgende functies:
– Je kan in het programma internetbankieren en je kan je bank koppelen aan het programma
– Je kan direct je BTW-aangifte doen
– Je kan direct je ICP-aangifte doen
– Je kan gemakkelijk je klantenrelaties onderhouden en communiceren met klanten
– Er zijn rapporten en overzichten in het programma
– Je hebt een makkelijk debiteurenbeheer in het programma
– Je kan je import en export beheren

De prijzen

Voor startende ondernemers is dit boekhoudprogramma gratis (15 maanden lang, vanaf het moment dat de onderneming is ingeschreven bij de kamer van koophandel). Voor zzp’ers en kleine ondernemingen (die niet zo veel administratie hebben) kost het boekhouden €7,95 per maand. Voor standaard ondernemingen is dit €14,50 per maand. Let op: deze prijzen zijn exclusief btw. Indien je een contract afsluit is deze maandelijks opzegbaar. Voor verenigingen is het boekhouden €9,50 per maand en voor accountants lopen de prijzen uiteen, afhankelijk van de grootte van de boekhoudmodule.

De beoordeling en ervaringen van klanten

Klanten van e-boekhouden beoordelen dit boekhoudprogramma met een 9,4. Op Trustpilot wordt dit bedrijf beoordeeld met een 4,7 (let op de max. is 5 sterren). De reviews of Trustpilot beamen dat dit een erg gebruiksvriendelijk boekhoudprogramma is doordat je alle gegevens kan doorvoeren in het programma, denk bijvoorbeeld aan je bankgegevens. Hierdoor hoef je niet telkens te schakelen tussen meerdere schermen, maar heb je alles in één overzicht. Ook geven de reviews aan dat de medewerkers van E-boekhouden goed telefonisch bereikbaar zijn indien je vragen hebt over de boekhouding.

Het keurmerk

E-boekhouden.nl heeft het ‘Keurmerk Betrouwbaar Boekhouden’. Dit keurmerk is gegeven door het BGNED. Dit is een onderzoeksbureau dat boekhoudsoftware beoordeelt op basis van de inhoud en de verschillende onderdelen.

2. Fiscus.nl

Voor €12,50 per maand biedt Fiscus.nl jouw een compleet pakket boekhouden aan, dit is tevens het enige pakket dat zij aanbieden. Let op: het pakket dat zij aanbieden is specifiek voor zzp’ers. Met dit pakket kan je eenvoudig je inkomsten en uitgaven boekhouden per maand. Fiscus.nl biedt een app, zodat je niet per se de boekhouding hoeft te doen achter je laptop of computer, het kan ook via je mobiele telefoon. Het boekhoudprogramma is onderdeel van het boekhoudprogramma E-boekhouden, alleen is expliciet voor zzp’ers. Fiscus is erop gericht dat je zonder kennis omtrent het boekhouden, toch kan boekhouden met behulp va dit programma. Mocht je er niet uitkomen, dan kan je altijd contact opnemen met de klantenservice, het contact gaat via de mail. Ook kan je kijken bij de veelgestelde vragen.

De functies

De functies in het vaste pakket betreffen:
– Rechtstreeks de BTW-aangiftebelasting indienen, dit gebeurt automatisch via een koppeling met de Belastingdienst
– Je kan gebruik maken van de ritten- en kilometerregistratie
– Je kan het aantal uren administreren en factureren
– Er is een exportfunctie
– Je kan onbeperkt boeken
– Er is een functie waarin je uitgebreid je klanten- en relatiebeheer kan besturen
– Je krijgt in het pakket automatisch overzichten van de jaaraangifte
– Je kan een meekijkfunctie inschakelen, dit betekent dat een account meekijkt met jouw administratie
– Je kan Nederlandse banken koppelen aan het programma. De bankafschriften worden direct geïmporteerd waardoor je deze niet meer handmatig hoeft in te vullen in het boekhoudprogramma.

De prijzen

Het boekhoudprogramma kan je gratis en vrijblijvend uitproberen, 35 dagen lang. Na deze proefperiode kan je geen boekingen meer toevoegen, je kan er vervolgens zelf voor kiezen om met dit programma verder te gaan en een abonnement af te sluiten. Het abonnement is een maandabonnement dat automatisch doorloopt als je het niet opzegt. Betaling geschiedt door middel van een incasso (€12,50 per maand exclusief BTW).

Op basis van de reviews krijgt Fiscus voor de helpdesk een 8, voor de gebruiksvriendelijkheid een 7, voor de functionaliteiten een 8 en voor de prijs ook een 8. Klanten geven aan dat het contact met de klantenservice gemakkelijk gaat via de mail.

Het keurmerk

Fiscus heeft het keurmerk ‘Zeker-Online’. Dit keurmerk is afgegeven door de belastingdienst en verzekert het gegegeven dat het boekhoudprogramma veilig en betrouwbaar is. Dit is natuurlijk belangrijk, omdat je een hoop privé gegevens in het programma invoert.

3. Exact online

Het boekhoudprogramma Exact kan je 30 dagen lang gratis en vrijblijvend uitproberen. Het boekhoudprogramma richt zich niet alleen op de software, ook heb je toegang tot hun deskundigheid. Zo bieden ze trainingen en e-learnings aan en kan je advies krijgen van de consultants en deskundigen. Bovendien kan je 24/7 vragen stellen in de ‘Support Portal’.

De functies

Het boekhoudprogramma biedt vier pakketten aan: het pakket Essentials, het pakket Plus, het pakket Professional en het pakket Finance. De functies die je krijgt zijn afhankelijk van het pakket dat je kiest.

Het Essentials pakket biedt:
– De mogelijkheid om 1 bank te koppelen aan het programma
– Je kan 5 verkoopfacturen versturen per maand. Dit kunnen er wel meer zijn, maar dan moet je bijbetalen
– Je kan gebruik maken van de app
– 1 gebruiker
– 1 administratie, dus de boekhouding van 1 bedrijf (dit is niet uit te breiden)

Het Plus pakket biedt:
– De mogelijkheid om 5 banken te koppelen aan het programma
– Je kan 100 verkoopfacturen versturen per maand. Dit kunnen er wel meer zijn, maar dan moet je bijbetalen
– Er is een kostenanalyse in het programma, waardoor je inzicht krijgt in de financiële prestaties
– Je kan gebruik maken van de app
– Je kan je budgetten beheren in het programma
– Je kan je activa beheren in het programma, door middel van afschrijvingen
– Je kan de met vreemde valuta werken op basis van een vaste of variabele valutakoers
– 2 gebruikers
– 2 administraties, dus de boekhouding van maximaal 2 bedrijven (voor extra administratie moet je €12,50 betalen)

Het Professional pakket biedt:
– Je kan een onbeperkt aantal banken koppelen
– Je kan een onbeperkt aantal verkoopfacturen versturen
– Je kan gemakkelijk kosten of vorderingen overboeken door middel van het rekening-courant krediet
– Je kan gebruik maken van de app
– 2 gebruikers
– 2 administraties, dus de boekhouding van maximaal 2 bedrijven (voor extra administratie moet je €13,50 betalen)

Het Finance pakket biedt:
– Een boekhoudpakket voor organisaties die hun bedrijfsprocessen tot over de grens willen doorvoeren
– Je kan volledig je financiële administratie bijhouden
– Er is een volledige internationale ondersteuning
– Er is een workflow management
– Er is een social collaboration
– Je kan gebruik maken van de app

De prijzen

De prijzen verschillen, afhankelijk van het pakket dat je kiest.
– Het pakket Essentials €39 per maand
– Het pakket Plus €69 per maand
– Het pakket Professional €103 per maand
– Het pakket Finance vanaf €179 per maand

Helaas krijgt dit boekhoudprogramma op Trustpilot geen goede reviews. Zo wordt het boekhoudprogramma beoordeeld met een 1,7 (van de 5). Er wordt vooral gesproken over een heel ingewikkeld programma, dat erg onoverzichtelijk en omslachtig is. Ook wordt de service als zeer slecht bestempeld. Er wordt in de reviews aangegeven dat dit boekhoudprogramma niet geschikt is voor onervaren boekhouders, of voor kleine bedrijven. Dit boekhoudprogramma is dus eerder geschikt voor grote bedrijven die ervaren accountants, boekhouders en controllers in dienst hebben.

Het keurmerk

Het boekhoudprogramma bezit het ‘Zeker-Online’ keurmerk. Dit keurmerk verzekerd de betrouwbaarheid en veiligheid van het programma. Dit is belangrijk omdat je natuurlijk met privé gegevens werkt. Dit keurmerk wordt afgegeven door de belastingdienst.

(1)