3. Acumulus Review: Voor-en nadelen van dit boekhoudpakket

Acumulus Review: Voor-en nadelen van dit boekhoudpakket

5
0

Er zijn tegenwoordig heel veel ondernemers in Nederland. De reden hiervoor is dat er steeds minder vast werk is te vinden. Omwille van die reden kunnen veel mensen niet aan een vast contract komen, met als gevolg dat het vaak net zo verstandig is om als ZZP’er aan het werk te gaan. Het punt is dat je als ondernemer natuurlijk wel verplicht bent om een degelijke administratie te voeren. Iets wat bijvoorbeeld niet noodzakelijk is als het gaat om loondienst. Dit heeft er dan ook in geresulteerd dat er tegenwoordig heel veel boekhoudprogramma’s zijn, omdat dit de administratie aanzienlijk kan versnellen. Een bekend boekhoudprogramma is bijvoorbeeld Acumulus. In dit artikel gaan we dieper in op dit boekhoudprogramma. We gaan verschillende aspecten bespreken.

acumulus

Kenmerken

Acumulus is een uitstekend boekhoudprogramma voor ondernemers die geen ervaring hebben met het voeren van een deugdelijke administratie. Dit boekhoudprogramma kan veel voordelen bieden die andere boekhoudpakketten niet kunnen bieden. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan ideale klantvriendelijkheid en geen lastig jargon, waardoor mensen zonder boekhoudervaring het ook helemaal kunnen begrijpen. Acumulus heeft verschillende features, waarvan we de belangrijksten nu even kort zullen bespreken.

– Direct mailen van facturen via PDF

Een voordeel is dat je met dit programma direct facturen kan mailen, middels een Pdf-bestand. Het is belangrijk om facturen op deze manier te mailen, omdat het verplicht is omdat een factuur niet tussentijds aan mag worden gepast. Dat is namelijk illegaal en dan kun je problemen krijgen met de belastingdienst. Met PDF kan het niet worden veranderd en daarom is dat zeer voordelig te noemen. Zeker omdat het met dit boekhoudpakket volledig geautomatiseerd kan plaatsvinden en dat is natuurlijk ook een fijn, want veel mensen zijn veel tijd kwijt aan factureren. Dankzij Accumulus is dit volledig geautomatiseerd, waardoor jij als ondernemer tijd kunt besparen en met andere activiteiten bezig kunt gaan.

– Bankmutaties inladen

Voor veel ondernemers is het zeer belangrijk dat zij de bankmutaties van de zakelijke rekening in kunnen laden bij het boekhoudprogramma. Omwille van meerdere redenen is dat namelijk zeer handig. Allereerst bespaart het tijd. Je hoeft dan namelijk niet handmatig alle boekingen te verwerken. Iets wat je wel moet doen wanneer je niet voorzien bent van een boekhoudprogramma met automatisch bankmutaties. Een ander punt is dat je dan het financiële overzicht gelijk goed hebt. Deze bankmutaties kunnen namelijk gekoppeld worden aan verschillende facturen. Je ziet dus gelijk wie er heeft betaald, of welke facturen jij al hebt betaald.

– Automatische berekening fiscale voordelen

Als ondernemer kun je profiteren van zeer veel fiscale voordelen, alwaar je geen recht op hebt wanneer je in loondienst werkt. Let wel: het is dan wel belangrijk als je als ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt gezien door de belastingdienst. Daar kun je een speciale check voor uitvoeren, anders kan het zijn dat je als schijnzelfstandige wordt aangerekend en dan moet je al die bedragen weer terugbetalen. Misschien zelfs met een boete.

Maar als je wel ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, kun je profiteren van verschillende voordelen. Daarbij kun je denken aan de zelfstandigenaftrek, MKB-vrijstelling en ga zo maar verder. Het punt is dat het soms lastig zijn om dit zelf te berekenen. Het voordeel van Acumulus, is dat dit dan voor jou berekend gaat worden. Je hoeft dus zelf niets te doen. Een ander punt is dat je vaak een urenregistratie bij moet houden, wanneer je aanspraak wil maken op bepaalde voordelen. Dit moet goed en netjes worden bijgehouden. Ook dit dit doe je gemakkelijk via Acumulus.

Periodieke facturering

Een ander belangrijk punt van Acumulus is dat je daar kunt genieten van periodieke facturering. Periodieke facturering betekent dat je maandelijks, per kwartaal of per jaar op vaste tijden een factuur gaat versturen. Meestal gaat het dan om een vast bedrag. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer je abonnementen aan je klanten verkoopt, of je in de branche zit waar er met onderhoudscontracten wordt gewerkt. Je hoeft dan gelukkig niet steeds opnieuw een nieuwe factuur op te stellen, maar dankzij Acumulus gaat dit dan volledig automatisch en dat is natuurlijk een zeer groot voordeel waar je van kunt profiteren.

Voordelen Acumulus

Hieronder hebben we de kenmerken genoemd en stiekem zijn dat al een beetje de voordelen. Maar in deze alinea zullen we nog enkele voordelen bespreken. Een belangrijk voordeel is dat je eenvoudig kunt werken met de verschillende btw-tarieven en de regelgeving daaromtrent. Veel boekhoudprogramma’s lopen daar helaas nog een beetje mee achter, maar dat is bij Acumulus gelukkig niet het geval.

Dit is vooral ideaal als je bijvoorbeeld zakendoet met het buitenland. Dan geldt vaak de vraag hoe het werkt met de btw. In veel gevallen moet de btw dan verlegd worden naar het buitenland, indien je aan buitenlandse ondernemers verkoopt. Dit betekent ook dat je het btw-identificatienummer van je klant nodig hebt. Het boekhoudprogramma weet precies de verschillende verplichtingen daaromtrent, zodat dit automatisch zichtbaar wordt op de factuur wanneer je het juiste hebt ingesteld. Dit voorkomt eventuele problemen. Want het is verplicht om altijd een factuur te versturen die voldoet aan de vereisten.

Een ander belangrijk voordeel is dat je met Acumulus zeer eenvoudig financiële overzichten kunt uitdraaien. Zo heb jij altijd een duidelijk inzicht op je economische situatie. Dit is bijvoorbeeld niet het geval wanneer je het gaat uitbesteden aan een boekhouder, of het via Excel gaat doen. Dan moet je dit namelijk allemaal zelf berekenen.

Een nadeel is dat er geen andere valuta is waarmee gewerkt kan worden dan de euro. Dit kan in sommige gevallen vervelend zijn wanneer je handelt met landen waarbij ze een andere munteenheid hebben dan de euro. Daarnaast wordt ook aangegeven door sommige gebruikers dat de software af en toe iets langzamer werkt. Dat is dus ook een negatief aspect waar rekening mee moet worden gehouden.

Er zijn verschillende integraties waarvan je kunt profiteren bij dit boekhoudprogramma. Een daarvan is al eerder in artikel genoemd. We hebben het dan namelijk over de integratie van de bankmutaties, maar er zijn bij Acumulus nog andere integraties waar jij je voordeel uit kunt halen. Het boekhoudprogramma kan namelijk ook geïntegreerd worden met een automatische incasso. Dit is zeer handig, want dat scheelt heel veel werk. Je kunt dan profiteren van automatische herinneringen en dergelijke, zodat jij je liquide middelen op orde hebt en wanbetalers snel kunt aandringen om te gaan betalen, zodat er geen problemen ontstaan. Daarnaast kun je ook direct de gegevens van de onderneming achterhalen, aangezien het boekhoudprogramma gekoppeld is aan een openKVK-databank. Dit scheelt ook weer tijd en onnodig zoeken.

Zoals in de inleiding al even was aangegeven, kan er gesteld worden dat Acumulus zeer gebruiksvriendelijk is. Dit zorgt ervoor dat verschillende beginnende ondernemers er gebruik van kunnen maken. In principe is het ingericht op alle soorten ondernemers. Ben je bijvoorbeeld een kleine ondernemer die weinig ervaring heeft met administratie? Dan is het programma ideaal, omdat er zeer gemakkelijke taal wordt gebruikt en vakjargon dus wordt vermeden. Maar ook voor grotere ondernemingen kan gesteld worden dat dit boekhoudprogramma echt ideaal is om te gebruiken. Dus het is voor iedereen in principe gebruiksvriendelijk en verscheidene ondernemers kunnen er op een goede manier mee overweg.

Prijs

Een voordeel is dat je dit boekhoudprogramma eerst gratis kunt proberen. Je kunt namelijk een maand kosteloos gebruikmaken van dit programma. Je kunt dan even kijken of het echt wat voor je is, of dat je liever een ander boekhoudprogramma koopt dat wat meer bij je past. Een punt is wel dat je maar 50 boekingen kunt verwerken in de eerste 30 dagen. Bovendien is er geen alternatieve gratis versie van het boekhoudprogramma. Iets wat bijvoorbeeld wel het geval is bij sommige andere boekhoudprogramma’s, alwaar je dan wel slechts beperkte functies heb waar je gebruikt van kunt maken.

Als voordeel hanteert dit boekhoudprogramma dan wel een vast maandelijks tarief van 9,95 (excl. btw) per maand. Daarvoor krijg je alle functies en kun je overal gebruik van maken. Er zijn al meer dan 60.000 gebruikers en de meeste daarvan zijn zeer tevreden, dus er kan gesteld worden dat het een aanrader is. De klantenservice staat namelijk ook goed bekend. Je kunt op meerdere manieren contact opnemen met de klantenservice.

Dit boekhoudprogramma is ideaal om te gebruiken in meerdere gevallen. In dit artikel hebben we verschillende facetten besproken, zodat je een goed en duidelijk overzicht hebt van wat je zoal kunt verwachten als het gaat om dit programma. Voor verdere vragen kun je natuurlijk altijd contact opnemen met de klantenservice van het specifiek boekhoudprogramma. Zij kunnen je van nog meer informatie voorzien. Bovendien kun je dan je situatie voorleggen, zodat je goed kunt kijken of dit wat voor je is.

(5)