De 5 beste vlogging camera’s van 2022 bekeken

9

Ben je als beginnend of ervaren vlogger op zoek naar een vlog camera, maar zie je door de bomen het bos niet meer? Laat ons jou helpen! Wij weten dat de beste camera’s voor vloggen, het maken van content vergemakkelijken met schermen aan de voorzijde, 4K-video en beeldstabilisatie. Daarom hebben we aan deze koopgids de 5 beste vlog camera’s met de hoogste reviewscore toegevoegd. En omdat ze aan veel verschillende behoeften voldoen, wordt ook voor jou het kiezen gemakkelijker.

Wat is een vlogging camera?

De beste camera’s voor vloggen hebben bepaalde functies die ze perfect maken voor deze nieuwe stijl van contentcreatie. Vaker wel dan niet, hebben vloggers niemand om hen te helpen filmen, het zijn solo-makers van content. Daarom zijn ze afhankelijk van zaken als een uitklapbaar scherm, degelijke stabilisatie en microfooninvoer. Een vlogging camera kan vanalles zijn, van een compacte actiecamera voor de avonturier of een groter spiegelloos systeem dat ook geweldige foto’s kan maken.

Waar op letten bij het kopen van een vlogging camera?

Als je een vlogging camera koopt, is dat een investering waar je lang gebruik van wilt maken. Daarom geven we je hieronder enkele punten mee waar je op moet letten bij het kopen van een goede vlog camera:

Stabilisatie

Als je van plan bent om je camera voornamelijk op een statief of met een gimbal te gebruiken, maakt stabilisatie niet zoveel uit. Als je jouw camera echter wilt gebruiken om video’s uit de hand op te nemen, helpt een goede stabilisatie om vloeiendere opnamen te maken.

Statief

Elk statief is prima als je alleen statische opnamen maakt, maar als je beweging wilt opnemen, is een statief met een vloeiende videokop veel beter.

Audio

Als je audio van hoge kwaliteit wilt opnemen, moet je investeren in een externe microfoon. In-camera microfoons hebben vaak niet de beste geluidskwaliteit, zijn niet erg directioneel en nemen veel gemakkelijker wind op.

Externe recorder
De meeste camera’s hebben een opnamelimiet, dus als je langer dan 30 minuten probeert te filmen, stopt de opname. Externe recorders bieden niet alleen een groter scherm waarop je kunt zien wat je opneemt, ze bieden ook meer opslagruimte en stellen je in staat video van hogere kwaliteit vast te leggen.

Canon EOS M50 Mark II - beste vlog camera voor beginners

De Canon EOS M50 Mark II is niet de groothandelsupgrade ten opzichte van de originele Canon EOS M50 (opent in een nieuw tabblad) waar velen op hoopten, maar het is een uitstekende vlogging camera die goed presteert voor foto's en video.

De 4K-mogelijkheden hebben een aantal kanttekeningen. Canon's briljante Dual Pixel AF wordt vervangen door AF met contrastdetectie wanneer niet wordt gefotografeerd in 1080p. En fotograferen in 4K resulteert ook in een aanzienlijke cropfactor. We kunnen deze camera dus niet aanbevelen als je van plan bent om 4K-video te filmen.

Als je echter 1080p wilt fotograferen en je bent op zoek naar een krachtige, gebruiksvriendelijke body met geweldige autofocus die thuis is in run-and-gun videografie, vloggen en creëren voor TikTok en Instagram, dan is de M50 Mark II in zijn element. Canon biedt zeker krachtigere APS-C-camera's, zoals de Canon EOS M6 Mark II, die superieure resultaten leveren in zowel foto's als video (vooral in 4K). De feesttruc van de M50 Mark II is echter de perfect prijs kwaliteitsverhouding. Deze vlog camera 4k is een goedkope vlogcamera die krachtig, compact en gebruiksvriendelijk is. Daarom is hij ideaal voor reizen en alledaagse fotografie, evenals voor het maken van allerlei soorten content.

Olympus OM-D E-M5 - beste vlogging camera voor ervaren vloggers

De Olympus OM-D-E-M5 is echt een fantastische optie voor vloggen. Het toestel heeft niet de 4K 60p-capaciteit van bijvoorbeeld de Lumix GH5, maar 4K 30p is genoeg voor de meeste vloggers.

Bovendien wint de Olympus voor autofocus, met behulp van fasedetectie-AF op de sensor in plaats van het DFD-contrast AF-systeem nog steeds gebruikt door Panasonic. Voor normaal filmen is dit minder een probleem (omdat een juiste videografie moet worden gedaan met handmatige scherpstelling). Maar om te vloggen ben je overgeleverd aan de genade van je camera om je scherp te houden. Panasonic's DFD-contrast-AF is gevoelig voor pulseren, jagen en herprioriteren, terwijl de E-M5 scherpe, zuivere 4K-video met een oerdegelijke beeldstabilisatie levert. De fasedetectie-AF zal je niet in de steek laten en de fotografische prestaties zijn ook van topklasse.

• IJzersterke in-body beeldstabilisatie
  • Fasedetectie AF is fantastisch
  • 16-megapixel Live MOS-sensor
  • Kantelbaar scherm
  • Geen koptelefoonaansluiting
  • Geen goedkope camera

Panasonic Lumix G80 - beste vlogging camera voor onderweg

De Lumix DMC G80 is een compacte, gebruiksvriendelijke camera met een toegankelijke knop- en menu-indeling. De eenvoud zal een grote aantrekkingskracht hebben als je een vlogger en creatieveling bent die niets te ingewikkeld wil of nodig hebt.

Dat gezegd hebbende, levert het toestel nog steeds video van hoge kwaliteit en heeft het wenselijke functies zoals een zoeker als je ook foto's wilt maken. Bovendien voelt het als een echte camera met zijn ergonomische grip. Hoewel het 4K kan opnemen, is er een crop-factor, zodat je niet het meeste uit de sensor haalt. Het kantelbare scherm maakt het geweldig om jezelf op te nemen of zelfs om beelden van bovenaf of vanaf de heup op te nemen.

Het is echter vermeldenswaard dat de G80 geen interne stabilisatie heeft, dus moet je misschien investeren in een van de beste cardanische ophangingen als je van plan bent veel uit de hand te fotograferen. Over het algemeen is het een compacte, schattige en vrij goedkope camera die zijn werk doet, maar een aantal functies mist.

• Maakt kwaliteitsvideo's en foto's
  • Heeft audio-opnamemogelijkheden
  • Geen in-body stabilisatie

Sony A6400 - beste vlogging camera voor multimedia

De camera aan de voorzijde van de Sony A6400 maakt het de perfecte vlogging camera voor vloggers die met één hand rechtstreeks in de camera moeten praten. Het heeft een 180 graden kantelbaar scherm aan de voorzijde in plaats van een vari-hoek, wat beter zou zijn geweest, maar als je jezelf gewoon wilt zien, zou het niet zoveel uit moeten maken. Als je een maker van multimedia content bent, is de A6400 ook een geweldige vlog camera 4k en fotocamera. We zijn niet helemaal verkocht aan het ontwerp, wat praktisch hetzelfde is als toen de A6000 werd uitgebracht. Daarom voelt het ontwerp een beetje verouderd aan, maar we zijn dit snel vergeten dankzij het ultramoderne scherpstelsysteem en de indrukwekkende Eye-AF-prestaties. Sinds de release heeft Sony ook de iets goedkopere A6100 en de meer geavanceerde A6600 uitgebracht, maar wij denken dat de A6400 de beste vlogging camera is voor vloggers als het gaat om kosten en kwaliteit.

• Goede beeldkwaliteit en resolutie
  • 4K-videoprestaties
  • Geavanceerde autofocus
  • Ontwerp voelt gedateerd aan
  • Geen kantelbaar scherm

Fujifilm X-T3 - beste vlog camera voor youtube

De Fujifilm X-T3 is in onze ogen zo'n geweldige camera dat hij zelfs op de eerste plaats kwam in onze gids voor beste vlogging camera. Het heeft niet de externe belichtingsknoppen die je op de Fujifilm X-T4 zou vinden, wat hardcore Fujifilm-fans misschien teleurstelt, maar het is nog steeds een indrukwekkend stuk uitrusting om te gebruiken.

Het toestel beschikt over een uitklapbaar scherm (wat hem zo goed maakt voor vloggen), kan 4K-video opnemen en heeft 6 stops in-body stabilisatie. Wil je ook foto's maken? Dankzij de 26,1 megapixel APS-C sensor kan hij prachtige beelden van hoge kwaliteit produceren. Voor de functies, het formaat en de bediening is dit waarschijnlijk de beste APS-C en vlogging camera die je voor deze prijs kunt kopen.

• Klein formaat en uitstekende kwaliteit
  • Vari-hoek touchscreen
  • In-body beeldstabilisatie